Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

De vägrade pressa priser - och fick betalt: "Fortsatt vår egen väg"

Michael Ahlén, grundare och avgående vd på Purefun Group
Nu ska de ta sig an jättemarknad.
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

Purefun Group, som driver Vuxen, Kalaslagret och Partyninja, rapporterar siffror för årets första kvartal. En period som beskrivs som "en försiktig återgång till omsättningstillväxt".

Enligt rapporten har koncernens omsättning ökat med knappt en procent, jämfört med samma kvartal året innan, och summerats till 49,2 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till 3,9 miljoner, en siffra som varken vuxit eller sjunkit.

Kvartalet har präglats av fortsatta marknadsutmaningar, där vi både i Norden och Europa sett en generell nedgång på flera marknader inom retail. Vi har dock fortsatt på vår egen väg och inte pressat ner priserna, vilket har möjliggjort en fortsatt god lönsamhet. Även om vår tillväxt är modest i förhållande till långsiktiga mål, ser vi oss ta marknadsandelar på en för närvarande minskad totalmarknad, skriver företaget i rapporten.

ANNONS

Fokus just nu ligger på e-handelns tekniska delar och säljkanaler.

Vi prioriterar nu förbättring av egna plattformar och direktförsäljning till kund, medan vi minskar extern försäljning via marknadsplatser för att stärka både lönsamhet och varumärke.

Nya marknader i sikte

Man ska även lägga extra krut på grannmarknaderna.

I år så satsar vi även på PartyNinja i Danmark, Norge och Finland (Alphageek) där vi hoppas på starkt intresse även från våra nordiska grannar.

Och när vi ändå talar om andra marknader, så är en expansion på gång. Företaget ska nämligen ta sig an ett av Europas största länder.

Ett annat viktigt steg i vår tillväxtplan är en kommande expansion till Tyskland i segmentet sexuell hälsa under Q3. Vi ser stor potential att kunna erbjuda ett starkt kunderbjudande, trots konkurrens från lokala aktörer. Med vårt stora urval samt våra egna varumärken tror vi kommer att uppskattas starkt även hos de tyska kunderna. Ser man på bredden av sortimentet så anser vi oss starkare än många lokala aktörer, framför allt inom mer nischade segment.

Avslutningsvis ser man positivt på framtiden.

Med fortsatt fokus på kärnverksamheten och stegvis geografisk expansion ser vi positivt på framtiden. Vi driver ständiga förbättringar i hela värdekedjan och optimerar våra processer, vilket successivt förbättrar vår konkurrenskraft och marknadsnärvaro.

Dela artikeln: