ChatGPT-skaparna släpper nytt – flera e-handelsjättar med på tåget

Gör dig redo för mer ChatGPT i ditt liv.

Ingen har förmodligen missat ChatGPT:s framfart den senaste tiden. AI-tjänsten som blivit omskriven världen över har startat en ny AI-hypecykel som nu sveper över planeten.

LÄS ÄVEN: Är ChatGPT på väg att omkullkasta den digitala marknadsföringen?

Annons

OpenAI som står bakom ChatGPT har dock inte legat på latsidan utan givetvis förstått potentialen de sitter på. Nu meddelar bolaget att man optimerat tjänsten och lanserat en ”turbo-version” via ett gränssnitt (API). Och planen är att vem som helst ska kunna integrera ChatGPT i sin egen tjänst.

Och flera jättar är med på tåget. Bland annat den globala e-handelsplattformen Shopify som lagt in ChatGPT i sin konsumentapp Shop. Den mest uppmärksammade lösningen kan dock vara matleveransföretaget Instacart som inom kort kommer låta kunderna lösa livsgåtan “vad ska vi äta”. Där ChatGPT helt enkelt kliver in och ger användarna, av Instacarts app, svaret på alla möjliga frågor kring matinköp.

Shopifys plan är samtidigt att låta användarna hitta vad de behöver bland miljontals produkter med hjälp av ChatGPT. I båda fallen så kommer alltså ChatGPT att agera som en personal shopper.

"90 procent kostnadsreduktion"

Vi kommer med stor sannolikhet att få se flera företag integrera ChatGPT i sina appar inom kort. Enligt OpenAI så är det som gjort detta möjligt att man nu optimerat och minskat kostnaden tiofaldigt för att använda chattboten.

Genom en serie systemomfattande optimeringar har vi uppnått 90 procent kostnadsreduktion för ChatGPT sedan december och vi överför nu dessa besparingar till API-användare, skriver OpenAI.

LÄS ÄVEN: Svenska e-handelsplattformen gör en ChatGPT: “Riktigt kul”

Annons