E-handelsutbildningarna blir allt fler, men det är inte tillräckligt enligt flera nyckelpersoner inom e-handeln. Tillgången på kompetent personal är mindre än efterfrågan och konkurrensen är hård om de personer som besitter den. Något som gör att tillväxten hämmas enligt Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.
– Det gäller inte bara programmerare, utan även exempelvis marknadsförare med inriktning på e-handel, säger Jonas Ogvall till Göteborgsposten.
Ett företag som märkt av hur svårt det är att hitta personal är Ellos som slängt ut den traditionella postorderkatalogen till förmån för e-handeln. I nuläget har de ett tiotal vakanta jobb, där några av dem har varit lediga länge.
– Vi måste vara attraktiva för att locka till oss ny personal men även för att behålla den vi har, så det är en stor utmaning för oss, säger Johnny Eriksson, HR-chef på Ellos.
Snabbt föränderlig bransch
Bristen på kompetent personal beror delvis på att branschen bara funnits i tio års tid, vilket är en av anledningarna inte hängt med i utvecklingen.
– Forskningen finns kring de här frågorna. Men nu måste de integreras i utbildningsprogrammen. Hur man driver e-handelsföretag i dag, säger Jonas Ogvall.
I början av året nobbades Borås, där Ellos har sin bas, en utbildning inom just e-handel till förmån för Uddevalla. Något som väckte starka reaktioner och nyligen ska man tydligen beslutat att de två städerna ska dela på utbildningen.
Samtidigt har Ellos inlett ett samarbete med Borås högskola för att skapa en utbildning mot e-handel då det blir allt viktigare att näringslivet och utbildningsanordnarna samarbetar för att se till att utbildningarna inte blir inaktuella i en snabbt föränderlig bransch.
– Utvecklingen går i dag så fort att det är svårt att hänga med. Samtidigt ska vi rannsaka oss själva, att vi inte varit tillräckligt aktiva. Bland annat i vår kontakt med utbildningar, säger Johnny Eriksson, HR-chef på Ellos.
Källa: GP
Foto: Montage med Jonas Ogvall