ANNONS

Zlatans e-handelsflopp: A-Z nylanseras hos Dressmann

Zlatans e-handelsflopp: A-Z nylanseras hos Dressmann
För svagt intresse för Zlatan Ibrahimovics kollektion

"Räcker inte med näthandel".

ANNONS

När Zlatan Ibrahimovics och Varner-gruppens gemensamma klädmärke A-Z lanserades med buller bång under 2016, var det till en början endast försäljning på nätet som gällde. Så småningom utökades fotbollsstjärnans e-handel till ett antal nya länder och varumärket inledde även ett samarbete med Stadium.

LÄS ÄVEN: Kejsarens nya kläder finns bara att köpa online

LÄS ÄVEN: Zlatan satsar på omnikanal tillsammans med Stadium

Nu kan dock tidningen Market avslöja att A-Z dras med stora förluster och att projektet inte lever upp till förväntningarna. Därför tar Varner-gruppen, som bland annat äger kedjan Dressmann, ett omtag och börjar under nästa vecka att sälja Zlatans märke i 1 500 av sina butiker.

- Vi har insett att det inte räcker med näthandel och ställer därför om bolaget till att främst bli en grossistorganisation, säger Dressmanns ekonomidirektör Toralf Riskild till Market.

"Förlusterna större än väntat"

Under sitt första verksamhetsår kom Varner Ibrahimovic AB, som ligger bakom e-handeln A-Z, upp i en omsättning på 18,5 miljoner. Samtidigt nådde bolaget ett resultat efter finansnetto på minus 104 miljoner kronor. Enligt uppgifter till Market har försäljningen “inte nått upp till förväntningarna i år heller”.

- 2016 var bolagets första år och vi hade stora kostnader för marknadsföring och för att bygga upp organisationen, men självklart hade vi hoppats på en högre omsättning och ett bättre resultat. Vi var medvetna om att vi inte skulle tjäna pengar redan första året, men förlusterna är större än väntat, säger Toralf Riskild.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se