Under förra årets Black Friday kom Zalando upp i ordertoppar på över 2 000 beställningar i minuten, vilket innebar att e-handlaren slog alla sina tidigare försäljningsrekord.
"Har utvecklats till viktiga drivkrafter"
Med tanke på förra årets succé var det inte något svårt val för Zalando att satsa på både Black Friday och Cyber Monday även i år. Företaget kommer att kampanj under hela Black Week på alla sina 17 marknader.
- För Zalando har Cyber Week och Black Friday utvecklats till viktiga drivkrafter när det gäller intäkter och nyförvärv av kunder. Förra året fick vi in över en miljon beställningar bara under Black Friday, säger Moritz Hahn, vice VD för affärsverksamheten på Zalando Fashion Store.
Black Week hos Zalando kommer i år att innebära att varje dag för med sig prissänkningar på upp till 70 procent inom en särskild kategori. Evenemanget startade i går med rea på vinterkläder.
- Vi har förberett oss rejält för detta års Cyber Week och Black Friday, och ser verkligen fram emot att fira de här shoppingdagarna tillsammans med våra kunder, säger kampanjansvarig Yasmin Rahmatullah, som ansvarar för årets marknadsföringsstrategi för Black Friday.
Black Friday-team på 200 personer
Förra året sålde Zalando fyra gånger så mycket under Black Friday som under en genomsnittlig dag. I år deltar fler marknader, och därför har planeringen fått börja tidigare. E-handelsjätten har bland annat stärkt upp med ett Black Friday-team bestående av 200 medarbetare inom allt från kundtjänst till IT.
- Vårt främsta mål är att erbjuda en enastående shoppingupplevelse med samma smidiga service som kunderna förväntar sig alla andra dagar, trots den höga efterfrågan, säger Moritz Hahn.
LÄS ÄVEN: Zalandos stora julplan avslöjad - stort skifte i marknadsföringen