Zalando släppte under morgonen de slutgiltiga siffrorna för 2014 och bolaget kan då bekräfta det preliminära resultatet för det fjärde kvartalet. Omsättningen under perioden landade på 665,6 miljoner euro, en försäljningstillväxt på 21,1 procent jämfört med samma period föregående år.
Samtidigt kan man visa upp ett justerat rörelseresultat på 65,7 miljoner euro, vilket innebär en marginal på 9,9 procent. Sett till helåret landade omsättningen på 2,2 miljarder euro, motsvarande en försäljningstillväxt på 25,7 procent, och ett justerat rörelseresultat på 81,9 miljoner euro, vilket innebär en marginal på 3,7 procent.
Siffror som ska bli ännu bättre under 2015 då Zalando siktar på en omsättningstillväxt runt 20-25 procent med ett rörelseresultat i linje med det som man visar upp för 2014.
I pole position
För att nå målet planerar klädjätten att fortsätta investera i teknik och ytterligare utöka sin plattform med nya varumärken. Ett arbete som redan är igång då man bland annat lanserat en rad nya varumärken på sajten, samt nya personliga och inspirerande shoppingfunktioner.
Och för att driva på utvecklingen planerar nu Zalando att nyanställa personal i stor skala.
– Zalando är i pole position för en fortsatt snabb tillväxt och för att leda den europeiska onlinemarknaden inom mode. Vi har oöverträffad tillgång till kunder och varumärken och har den nödvändiga infrastrukturen med kapacitet för framtida tillväxt. Vi kommer inte att ta bort foten från gasen, inte ens lite, säger Rubin Ritter, styrelseledamot i Zalando.
Källa: Press