Efter att företagare från ett antal branscher gjort investeringar i Winefinder innan sommaren pågår nu arbetet för att öka bolagets omsättning. Planen är att Winefinder ska spela en allt större roll i den svenska försäljningen av importerade kvalitetsviner, det vill säga viner som kostar 90 kronor och uppåt för en flaska.
Enligt Winefinders marknadschef Robert Henrysson, som tidigare har arbetat bland annat med avregleringen av spelbranschen, har Winefinder redan i dag ett större utbud av kvalitetsviner än vad Systembolaget har, och nätvinhandeln är enligt honom en bransch där det finns stora möjligheter.
- Vi står inför en avreglering. Vi har ett monopol som inte längre funkar, förklarar han.
Ser god utvecklingspotential
Även om näthandeln av viner i dag är väldigt liten jämfört med de summor som Systembolaget kommer upp i tror Robert Henrysson att möjligheterna till fortsatt utveckling är stora.
- Det är en dynamisk bransch och Winefinder är ett bolag som redan vuxit till sig. Nu ska vi göra en betydligt bättre upplevelse för kunden i alla steg från tips och råd till själva köpet. Jag tror att det finns förbättringar att göra i vart och ett av de stegen.
Hur kan du vara så säker på att branschen kommer att avregleras?
- Vi jobbar med EU-regelverk och svenska regelverk, och egentligen finns det inget monopol förutom för butiksförsäljning. Så jag hävdar att branschen de facto redan är avreglerad, punkt slut. Hela EU bygger på frihandelsavtal så det kommer inte att gå att motivera det system vi har i dag.
Målet är att på allvar ta upp kampen med Systembolaget och ett steg i det arbetet är att lansera av en ny sajt som ska göra det lättare och intressantare för konsumenterna att handla kvalitetsvin på nätet. Premiärdatumet är inte helt fastslaget, men det blir någon gång under hösten, förmodligen senast i oktober.
- Den är på gång, men vi lovar inte exakt när det blir. Vi jobbar med den och släpper den när vi är nöjda. Det kommer att bli en mycket bättre responsiv upplevelse på alla olika sorters enheter. Det kommer andra nyheter men de håller vi på ett tag till.
Jämför med andra branscher
Hellre än att jämföra med andra vinsajter tittar Robert Henrysson gärna på stora e-handlare inom andra områden när han lägger upp bilden för hur Winefinder ska se ut och fungera framöver.
- Rent tankemässigt är upplevelsen likadan som med till exempel en sportsajt. Jag ser inte varför vi skulle ha annorlunda krav. Vi ska vara best in class inom vår bransch. Vårt mål är att vi ska upp och bli en av de bästa i Sverige.