Igår kom nyheten att Webhallen har lanserat en mobilsida för att hålla sig ajour med utvecklingen. Vi passade på att kolla med e-handelsföretaget om det gett någon effekt på trafiken och hur de ser på framtiden för den mobila e-handeln.
"Gör en bra sida ännu bättre"
Tidigare fick de kunder som besökte Webhallens e-handel i mobilen, scrolla runt på en sida som var anpassad för desktop-skärmar. Nu blir mobilsidan istället responsiv, vilket också varit ett önskemål från kunderna.
- Det har varit en av de mest eftertraktade funktionerna på vår gamla webbsida! Användare har rapporterat att de överlag varit nöjda med vår desktopsida, men att det varit komplicerat att navigera på mindre enheter. Nu gör vi en bra sida ännu bättre, samt lyssnar på våra kunders feedback, skriver Webhallens kommunikationschef Fredrik Rosenvik till Ehandel.se.
I dagsläget står mobilsurfarna för cirka 40 procent av företagets trafik, och Fredrik Rosenvik tror att detta delsvis beror på att mobilerna ändrat skepnad de senaste åren.
- I samband med att mobila enheter blir snabbare samt får större skärmar och högre upplösning, vilket underlättar läsbarheten, har trafiken varit på stadig uppgång sedan ett par år tillbaka, skriver han.
Hur mycket av trafiken tror ni kommer från mobiler i framtiden?
- Det är alltid riskabelt att sia om framtiden på internet, men vår inställning är att mobil trafik kommer att öka. Framför allt beror det på lättillgängligheten! Att snabbt kunna nå informationen man behöver, oavsett om man är ute på stan eller sitter i soffan, är A och O för dagens kunder.