Sedan apoteksmarknaden avreglerades år 2009 har ett antal apotek poppat upp i Sverige, och i dag finns det en uppsjö av både fysiska apotekskedjor och onlineapotek - som Apotea, Meds och Apohem - för kunderna att välja bland.
Att även de fysiska apotekskedjorna hade siktet inställt på e-handeln, framkom med all önskvärd tydlighet redan när Ehandel.se undersökte saken år 2016. Sedan dess har rapport efter rapport från de stora apoteksföretagen - som Apotek Hjärtat, Apoteket AB och Kronans Apotek - visat på en stark tillväxt särskilt på nätet.
LÄS ÄVEN: De fysiska apoteken tar upp kampen med Apotea
En "ganska rejäl överetablering"
Men räcker den svenska marknaden till för alla apotek? En som ställer sig tveksam till det är Pär Svärdson, vd för nätpionjären Apotea. Så sent som för ett drygt år sedan ansåg han att Apotea inte hade någon direkt konkurrens, men nu verkar situationen ha förändrats något.
LÄS ÄVEN: Apotea - ett miljardbolag utan konkurrens
När Ehandel.se tar kontakt med Pär Svärdson för att fråga om företagets kommande investeringar i lagerautomatisering, säger han att det finns en "ganska rejäl överetablering" på den svenska apoteksmarknaden. Och när fler är med och konkurrerar uppstår förstås en tuffare marknad, där den som erbjuder lägst priser alternativt bäst service - eller kanske bägge delar - blir den som står som vinnare.
- Det är påtagligt att vi är för många och att någon måste bort. Och då är frågan förstås vem som ska bort, säger Pär Svärdson till Ehandel.se.
Smärtgränsen går vid 10 procent?
Han lyfter fram att apoteksmarknaden i Sverige börjar närma sig tio procent e-handel, och att det i flera andra branscher är vid den gränsen som den fysiska handeln har börjat få problem.
Och även om Apotea nu omsätter gott och väl en och en halv miljard, och till skillnad från flera av sina konkurrenter inte behöver hantera kostsamma butikslokaler, så gäller det enligt Pär Svärdson att rusta sig för den tuffare e-handelskonkurrensen. Något som också är en av anledningarna till hans planerade satsningar på automatisering.
- Det är ju inte direkt de minsta eller svagaste företagen som är verksamma i apoteksbranschen. De kommer inte bara att lägga sig ner, utan de kommer förstås att slåss för sina marknadsandelar.
Flera av de fysiska apoteken har som sagt sett en stark tillväxt på nätet på sistone, och det ligger alltså nära till hands att misstänka att det är den delen av verksamheten som det kommer att satsas på framöver. Men hittills har apoteken - trots diverse problem med exempelvis bemanning - hållit fast vid att de fysiska butikerna fyller en viktig funktion.
LÄS ÄVEN: Fysiskt apotek nära att slås ut av bristen på farmaceuter
Måste inte finnas fysiska apotek
Men tekniskt sett så finns det inget som hindrar de stora kedjorna från att lägga om verksamheten till att endast jobba med e-handel, eller åtminstone att stänga en stor mängd av sina fysiska apotek.
Enligt Martin Lindblom, gruppchef för apotekstillsynen på Läkemedelsverket, finns det inga krav på att det måste finnas en viss mängd apotek, eller att de måste vara utplacerade i ett visst antal orter.
- När privatiseringen genomfördes fanns det ett förbehåll på att apoteken skulle finnas kvar i tre år. Men det har ju passerat nu, säger han.
Han säger att Läkemedelsverket ser positivt på nätapotek eftersom de på flera sätt ökar tillgängligheten för kunderna. Det är dock viktigt att alla regler om till exempel tillgång till farmaceuter efterlevs av de aktuella företagen, tillägger han.
Har ni fått några indikationer på att antalet fysiska apotek minskar?
- Nej, sedan avregleringen har de faktiskt ökat. Men naturligtvis ökar antalet apotek mer där det finns ett större underlag, säger Martin Lindblom.
2019 blir en brytpunkt?
Men mycket tyder dock på att den utvecklingen är på väg att vända. Enligt Sveriges Apoteksförening har ökningstakten av nya apotek i alla fall minskat.
De första två åren efter avregleringen etablerades det enligt föreningens siffror över 300 apotek i Sverige, och sedan dess har ökningen legat på cirka 35 apotek årligen. Men förra året, det vill säga 2017, tillkom endast ett 20-tal apotek.
- I år bromsar det upp ytterligare och jag gissar att det kommer en dryg handfull nya apotek 2018. Kanske blir 2019 det första året utan fler apotek, säger Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening.
Dubbeletablering och bristande lönsamhet
För att få en närmare bild av hur kraftig svängningen från fysisk handel till e-handel är bland apoteken, kontaktade Ehandel.se ett antal fysiska apoteksföretag med följande två frågor:
Har ni lagt ner några apotek under det senaste året, eller har ni några planer på att göra det? Om ja, var låg de apoteken?
Om vi tittar fem eller tio år framåt i tiden, hur kommer ert butiksnät att ha förändrats jämfört med hur det ser ut i dag?
Frågorna gick ut till Apotek Hjärtat, Kronans Apotek, Apoteket AB, Apoteksgruppen och Lloyds Apotek. Vi fick svar från de tre förstnämnda.
Kronans Apotek meddelar att företaget har stängt flera apotek de senaste året.
- Fem stycken förra året och tre i år. I regel beror det på dubbeletableringar (i samband med förvärv) eller bristande lönsamhet. Samtidigt har vi öppnat apotek så att det totalt numerärt ligger runt 325 - 330 apotek. Vi har cirka 327 just nu, sammanfattar Andreas Rosenlund, informationsdirektör på Kronans Apotek i ett mejl till redaktionen.
Ny roll för fysiska apotek
Han tillägger att Kronans Apotek kommer att fortsätta att nyetablera, stänga och flytta apotek, men att det totala antalet kommer att ligga kvar på ungefär samma nivå som i dag.
- Det hänger givetvis ihop med utvecklingen av e-handeln och ändrade kundbeteenden.
En liknande utveckling har skett hos Apoteket AB.
- Under året har vi lagt ner några apotek, öppnat flera nya, flyttat några och investerat i att förnya många. De apotek som vi har lagt ner eller flyttat har varit i lägen där antal kunder och omsättning minskat. Just i dag har vi 395 apotek, vilket är ett mer än i början av 2018, skriver Magnus Frisk, som arbetar med företagets kommunikation och PR.
Magnus Frisk är övertygad om att de fysiska apoteken har en fortsatt viktig roll, inte minst i erbjudandet av hälsotjänster som provtagningar och vaccinationer.
- Vi tror på en kombination av en sådan apotekskedja och en effektiv e-handel med bra service och olika leveransalternativ.
"På sikt kommer butiksnätet att påverkas"
Även ICA-ägda Apotek Hjärtat håller fast vid att de fysiska apoteken fyller en alltför viktig funktion för att de ska kunna offras till förmån för mer omfattande satsningar på e-handeln.
- Vi etablerar kontinuerligt nya apotek där vi hittar bra lägen och det finns ett behov. Det händer att vi stänger ner apotek. Det kan då bero på flera anledningar, som till exempel för hög konkurrens eller bristande kundunderlag. Under 2018 har vi etablerat 6 nya apotek och stängt ner 4, skriver Emelie Ericson, pressansvarig på ICA-gruppen, och tillägger att de fysiska apoteken på många sätt kompletterar e-handeln.
- Till exempel vill många av kunderna som köper sina apoteksvaror online hämta varan på sitt närmaste apotek där de samtidigt kan få rådgivning och service. På sikt kommer troligen butiksnätet att påverkas i takt med ökad e-handel, men vi ser inga tecken på det i dagsläget. Vi vill vara där kunderna finns.
Av allt att döma ser det alltså inte ut som att de fysiska apoteken är beredda att gå all-in på e-handel inom den närmsta tiden. Det vi vet är att e-handeln står för den starkaste tillväxten, och om Pär Svärdson får rätt i sin prognos om en allt tuffare marknad, är frågan om service via fysiska butiksnät eller låga priser i kombination med avancerad e-handelslogistik, är det som kunderna kommer att vilja ha.
Kräver snabba leveranser
För Apoteas vd råder det dock inga tvivel om att hans företag kommer att behöva effektivisera sina flöden för att kunna hålla ställningarna när de andra bolagen börjar titta närmare på e-handeln. Inom de närmaste åren räknar han med att investera ett par hundra miljoner i Apoteas lagerhantering.
- Vi kommer absolut att inom ett par månader ha kommit längre med det här, säger han till Ehandel.se.
- Men jag har fortfarande den bestämda uppfattningen att om automatisering leder till att vi inte kan säkerställa att leveranstiderna ut till kunderna hålls, så är det inte bra. Det är ett absolut krav från min sida att leveranstiderna inte påverkas negativt, och då måste jag leta tills jag har en sådan lösning.