ANNONS

Veteranen Bluebox storsatsar med nya lokaler

Veteranen Bluebox storsatsar med nya lokaler
Regina Katralen och Charlotta Lannerheim

Efter att ha sett en ökning på femtio procent bara under november är Bluebox redo att ta steget mot större kontor och lager.

ANNONS

Present- och inredningsbutiken Bluebox.se ser framför sig en ökad tillväxt och har därför bestämt sig för att flytta hela verksamheten till nya lokaler i Malmö. De nya lokalerna, som ligger i Malmös gamla tobaksfabrik, är på nästan 2 000 kvadratmeter, vilket är en rejäl ökning från dagens 1 350.

- Vi håller på att växa ur den nuvarande lokalen, både kontoret och lagret. Vi har haft en så bra tillväxt ett tag nu och då känner vi att det är dags att ta nästa steg, säger Charlotta Lannerheim, delägare på Bluebox.

Just nu får Bluebox leveranser flera gånger om dagen

Bluebox grundades år 2000 och har sedan dess vuxit i omgångar och flera gånger bytt lokal. Flytten till tobaksfabriken, som kommer att äga rum i juni, blir bolagets fjärde. Då kommer Bluebox att ha haft sitt nuvarande lager i över åtta år. Nu får bolaget mer utrymme för både lager och kontor och kommer också att hamna närmare centrala Malmö.

När Ehandel.se hälsar på hos Bluebox är julförsäljningen i full gång. De nio ordinarie medarbetarna har utökats till en skara på 30 personer som hjälps åt med att hinna med alla order som kommer in. Leveranser anländer till och lämnar Malmölokalen flera gånger varje dag.

- I dagarna ligger vi väl runt tusen beställningar om dagen ungefär. Så det är uppspelt och lite stressat skulle man kunna säga, säger Charlotta Lannerheim.

Här plockas beställningslistorna upp 

Utöver att förstärka med mer personal har Bluebox förberett julperioden med att tänka igenom hur de ungefär 3 000 produkterna i sortimentet kan marknadsföras på bästa sätt. Dessutom har Bluebox infört en lageransvarig som ska se till att allt flyter på.

- Det har vi inte haft tidigare men det behövs nu när vi är fler. Det funkar inte annars. Det märkte vi även förra året, det började bli mycket redan då.

Bland årets bästsäljare återfinns så kallade reflextassles, porslinsskålar med ansikten på, Spider Man-dräkter och lysande dekorationsbokstäver för hemmet, lightboxar.

Plockningen underlättas av att listorna följer hyllsystemen, i en slinga, så att man inte ska behöva gå tillbaka

Är det en utmaning att sälja så många olika sorters produkter?

- Ja, ska man marknadsföra något får man välja ett tema. Man kan ju inte skicka ut ett nyhetsbrev med hundra saker. Det är mycket att man testar vad som funkar så kan man använda det igen, säger Regina Katralen, som är marknadsassistent på Bluebox.

- Och på lagret organiserar vi allt efter popularitet så att de sakerna som är mest populära hamnar närmast plockgångarna. Så behöver man inte gå så långt, tillägger Charlotta Lannerheim.

Sedan starten har Bluebox levererat i blå boxar

Är det något som inte alls säljer nu inför julen?

- Nej, nästan allt säljer till jul. Det kan vara saker som inte rört sig på ett år, folk hittar det. Det kanske är julklappar till julklappsspelet eller en present till moster eller vad det nu kan vara, och då passar de här sakerna kanske alldeles utmärkt.

Även om julen i alla år varit en viktig period för Bluebox ser e-handlaren nu överlag en stadig tillväxt. I år testades för första gången en kampanj på Black Friday (15 procent på hela sortimentet), vilket ledde till att rekordmånga 1 500 ordrar kom in under en och samma dag.


Video: Tusentals blå boxar lämnar Bluebox lager under julen

Tidigare i höstas anställdes också Regina Katralen bland annat för att hjälpa företaget att nå ut via sociala medier, och för bara några veckor sedan gick företaget in i Norge som första marknad utanför Sverige. När Bluebox senaste årsredovisning presenterades i juni var omsättningen uppe i drygt 21 miljoner.

Varför är ni mycket mindre än vissa av era konkurrenter när ni trots allt har funnits så länge?

- Ja, det är en bra fråga. Det undrar vi också. Vi har väl skyndat väldigt långsamt. Men det är nog många faktorer som spelat in. Både vad gäller sortiment och rent strategiskt också. Vi har ju inte expanderat utanför Sverige förrän alldeles nyligen, det har förstås spelat roll, säger Charlotta Lannerheim.

Ansiktsskålarna är en populär produkt den här julen

Men det känns som att det är en del satsningar på gång nu, kanske för att nå en större målgrupp?

- Inte nödvändigtvis en större målgrupp, men det är väl ett annat sätt att nå vår målgrupp. Sortimentet utvecklas hela tiden också och kanske har vi blivit lite bättre på att hitta rätt produkter. Man måste nå en brytpunkt där man har råd att anställa key players som kan hjälpa en att vidareutveckla företaget så att man inte behöver göra allt själv. Det känns som att vi har nått den brytpunkten nu.

Antalet medarbetare på Bluebox har utökats från 9 till 30 inför julen

Charlotta Lannerheim vill inte avslöja var hon tror att omsättningen för 2015 kommer att landa, men hon uppskattar att november och december står för ungefär hälften av Bluebox försäljning. I november ska omsättningen ha ökat med 50 procent jämfört med förra året.

- Mycket hänger på julen också. Vi vet inte var december landar än men det ser lovande ut. Vi tror i alla fall minst 30 procent mer än förra året.

För en extra summa kan kunderna få sina varor fint inslagna

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se