ANNONS

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

December är en bergochdalbana.

ANNONS

Så vad händer när Singles Day, Black Friday och Cyber Monday är avklarade? Om vi ska vara helt ärliga så visar siffrorna från Ehandel.se Analytics att decemberhandeln faktiskt har mattats av på grund av det intensiva shoppingkalaset i november.

Om vi kikar på e-handlarnas försäljning över hela året, och specifikt på hur stor andel varje vecka står för, så kan vi se en tydlig avmattning veckorna efter Black Friday.

Baksmällan är över i mellandagarna

Jämfört med 2016 ökade Black Friday-veckan i fjol med 0,6 procentenheter när vi tittar på veckornas andel av årets totala intäkter. Efterföljande veckor hela vägen fram till mellandagsrean backade samtidigt med mellan 0,3 och 0,4 procentenheter. När vi jämför 2016 med 2017 och tittar på Black Fridays påverkan så är det först under årets sista vecka (vecka 52) som e-handeln återgår till det “normala”. Mellandagsveckan har alltså samma andel som den brukar, medan december som helhet är något dämpad.

Men vi snackar förstås fortfarande om mycket höga nivåer gällande svenskarnas shopping på nätet, trots att Black Friday-fenomenet ser ut att ha satt sina spår i decemberhandeln.

Förra året gjorde vi en prognos för shoppingperioden precis innan julafton och det ska vi förstås även bjuda på i år. Först kan vi dock skryta lite med att förra årets prognos var mycket nära det som sedan blev verklighet. E-handelstoppen hamnade där vi sade att den skulle hamna, nämligen på söndagen den 17 december 2017.

Toppen hamnar den 16 december!

I år räknar vi med att den 16 december är det datum som e-handlare bör ha i minnet. Det är den dag då vi räknar med att flest order inkommer till svenska e-handlare. Precis som förra året är det dock två dagar i december som fajtas om ordertoppen.

Utöver den 16 december så kommer även den 9 december att bjuda på en mycket stark orderingång. Båda dessa dagar är söndagar, för de som inte har kalendern i närheten. Rutinerade e-handlare vet att söndagar och måndagar är de absolut bästa e-handelsdagarna, så att julordertopparna hamnar där de gör, är förstås ingen slump.

Orderingången kommer att vara hög hela december med toppar under helgerna och svaga dippar i veckorna. Den 19-20 december börjar dock trycket att lätta och den 24 december är det som vanligt totaldött i de svenska e-handelsbutikerna.

Högt tryck i mellandagarna

Det tar dock inte lång tid innan kunderna är tillbaka. Under mellandagarna ökar trycket markant och orderingången når på nytt liknande nivåer som under mitten av december. Den 25 och 26 december beräknas vara mycket starka dagar i vår prognos.

Vi hoppas att ni kan ta dessa siffror, och grafer, med er i julplaneringen och se till så att lagerpersonal och kundtjänst är redo för det starka ordertryck som varje år lägger sig över Sveriges e-handel.

Denna artikel är en del av E-rapporten #5.

LÄS ÄVEN:
Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år
Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se