Om ni missade det i fredags så förvärvade Amazon en stor matkedja och köpeskillingen var på över 13 miljarder dollar. Köpet som nu inväntar godkännande av konkurrensmyndigheter är utan tvekan det största förvärvet e-handelsjätten någonsin gjort. Tidigare köp, av exempelvis skohandlaren Zappos och streamingtjänsten Twitch, låg på runt en miljard dollar per bolag.
Efter att köpet av Whole Foods Market, som matkedjan i fråga heter, tillkännagivits föll i princip alla andra stora mathandlare på börsen, i USA och i Storbritannien. Detta samtidigt som Amazon steg på börsen.
Varumärket lär spelat in
Whole Foods ska vara USA:s sjätte största matkedja med över 460 fysiska butiker. Några av butikerna ligger dock i Kanada och Storbritannien. Detaljhandlaren inriktar sig på “naturlig” och hälsosam mat och den ska vara ekologisk och samtidigt inte innehålla några artificiella tillsatser.
Genom sitt arbete, och marknadsföring, har Whole Foods etablerat sig som ett företag med gott anseende hos konsumenterna. I Amazons pressmeddelande lyfter även e-handlaren hur Whole Foods hamnar på plats 28 bland världens mest beundrade företag.
Anseendet verkar alltså ha en del att göra med köpet. Om nu Amazon ska integrera Whole Foods i sin verksamhet skadar det förstås inte att kunderna älskar varumärket, i fall man skulle vill lansera nya produkter eller utöka med nya tjänster.
Varför köper då Amazon Whole Foods? Internet är inte tomt på artiklar kring detta ämne. Det finns nu hundratals spekulationer kring varför Amazon lägger 13 miljarder dollar på en matkedja.
Maten är i fokus
Det flesta lyfter förstås maten. Amazon har under flera år sakta men säkert utökat sin mathandel AmazonFresh, som kör hem näthandlad mat likt de svenska e-handelstjänserna Mat.se och MatHem. Det går dock inte så fort framåt som Amazon förmodligen hade hoppats, och man verkar behöva ta till partnerskap för att kunna hantera distributionen av färskvaror, som exempelvis i Storbritannien tillsammans med den brittiska mathandeln Morrisons.
Morrisons steg för övrigt på börsen, efter Whole Foods-affären, medan dess konkurrenter föll. Enligt The Guardian kan detta bero på att Morrisons eventuellt skulle kunna vara en uppköpskandidat i fall att Amazon också vill köpa en matkedja i Storbritannien, på grund av det befintliga distributionsavtalet med e-handelsjätten.
Nu får i alla fall Amazon fotfäste på över 460 nya fysiska platser och ett distributionsnät för färskvaror, vilket bör göra det enklare att snabbt expandera exempelvis AmazonFresh i USA.
Detaljhandlare på riktigt
Amazon har innan detta köp öppnat egna fysiska bokaffärer och drivethru-butiker där man kan hämta upp näthandlad mat. De har även experimenterat med en obemannad fysisk butik i stilen av ett snabbköp. Nu är man dock snart, om köpet går igenom, detaljhandlare på riktigt.
Det är inte ovanligt att e-handlaren låter sina förvärv leva vidare för sig själv utan någon större inblandning av Amazon. Whole Foods kommer säkert att få behålla sitt yttre men vi är ganska övertygade om att e-handlaren nu även har ambitionen att förbättra den fysiska handeln, med tanke på prislappen.
Vi tvivlar nämligen på att Amazon skulle börja plocka varor i butik åt sina e-handelskunder, då det inte är speciellt kostnadseffektivt. Amazon vill nog snarare lyfta den traditionella handeln, så att de som besöker butiken får en smidigare och mer digital upplevelse. De kan förstås också bygga om butikerna för att även kunna serva e-handelskunder effektivt, med exempelvis drivethru.
Återigen så spelar nog varumärket Whole Foods in i köpet och det är förmodligen ett varumärke som Amazon planerar att använda till en hel del matrelaterade satsningar.
Amazon kommer säkert att vilja införa sin teknik och e-handelskunnande i Whole Foods butiker. Kanske inte fullt ut göra dem obemannade men mer integrerade med Amazons medlemsprogram Prime och lite mer mobil shopping.
Svaret är enkelt?
Sanningen kring köpet hittar vi dock i kall och hård data. Amazons grundare Jeff Bezos går inte runt och köper saker för 13 miljarder dollar utan att ha analyserat situationen noga.
Whole Foods lär ha synats i sömmarna där ett värde satts på varumärket, något vi tror spelat roll, likaså lär matkedjans 11 distributionscentraler för färskvaror ha fått ett värde. De 460 butikerna har förmodligen en bra strategisk placering. Kundstocken lär matcha Amazons behov. Whole Foods distributionsavtal och samarbetspartners lär ha spelat in och matkedjans storlek ger förstås Amazon ett rejält hopp i inköpsstyrka, gällande färskvaror.
Svaret på varför de köpte Whole Foods är garanterat att Amazon ville, och gissningsvis behövde, köpa en matkedja för att ta nästa steg i sin satsning på färskvaror och Whole Foods var den bästa matchningen. Inte för stora, och inte för små, och med ett starkt varumärke som kan användas framåt.