Med bara två dagar kvar till Black Friday ligger spänningen på topp, och det saknas inte direkt spådomar och prognoser över hur omfattande försäljningen kommer att bli. Att det blir nytt rekord är nog alla överens om - frågan är bara hur stort rekordet blir.
LÄS ÄVEN: Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan
"Webbutiker duktiga på att nyttja dagen"
Enligt betalföretaget Dibs, som i år har satt ihop en konsumentundersökning tillsammans med YouGov, kommer nästan varannan svensk att handla något på fredag. 44 procent av deltagarna i undersökningen sade sig vara inställda på att shoppa på Black Friday, och bland de som är i åldern 18 till 29 år är intresset för dagen ännu större. I den gruppen tänker 68 procent shoppa på fredag.
Dibs konstaterar också att de konsumenter som tänker e-handla på fredag är betydligt fler än de som ämnar besöka fysiska butiker.
- Black Friday är nu verkligen etablerat i Sverige, och främst för handel på nätet. Webbutiker har varit duktiga på att nyttja dagen och marknadsföra den mot svenskarna. Det är ett stort intresse även i år och det ska bli spännande att se hur mycket handeln ökar - för det tror vi att den gör, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs Payment Services, i ett pressmeddelande.
Tipset: Undvik Swish om osäker
För att man som konsument ska bli nöjd med årets Black Friday-shopping tycker Patrik Müller bland annat att man ska använda sig av prisjämförelsesajter för att kontrollera att rabatten verkligen är så hög som det ges sken av, samt undvika att betala med direktbetalning eller Swish om man är osäker på hur seriös en viss butik är.
Förra året ökade Black Friday-försäljningen med omkring 60 procent jämfört med året före. Det enligt Dibs, som utöver konsumentundersökningar även ägnar sig åt att jämföra sina kundföretags transaktionsdata.