Många e-handlare hade problem med sega sajter under Black Friday, som följd av de stora mängderna trafik från köpsugna kunder. Det uppger företaget Apica, som jobbar med optimering av webbprestanda. De har nu undersökt saken bland sina kunder och upptäckt att drygt var femte drabbades av problemet under Black Friday.
Värst var det för de stora drakarna som CDON och NetOnNet, där den så kallade svarstiden - alltså tiden det tar för sajten att “svara” när man försöker klicka sig fram på den - ökade med runt 50 procent.
Kunder kan få vänta länge
Trots att de krascher som drabbat många större e-handelssajter under tidigare år till stor del minimerats under årets Black Friday, saknar många e-handlare alltså fortfarande prestanda som klarar av de stora besöksmängder som infaller under stora shoppinghögtider som Black Friday och mellandagsrean. Det kan i sin tur leda till att kunder får vänta länge på att kunna slutföra sina köp.
På Apica drar man dock slutsatsen att förbättringarna jämfört med tidigare år trots allt tyder på att e-handlarna blivit bättre på att planera inför köpfesten.
– E-handlarna förlorar pengar när kunderna inte kan shoppa och den insikten ser det ut som att man har tagit lärdom av, säger Sven Hammar, vd för Apica i ett pressmeddelande.
Kraschar förekommer fortfarande
Men trots förbättringarna händer det fortfarande att hela sajter kraschar när trycket blir alltför högt. Det drabbade exempelvis Prisjakt.nu bara minuter in på det nya dygnet i fredags natt. Även CDON.com och Boozt.com dukade under för trycket under fredagen.
Besöken ökade med 142 procent
Men att det råder sig om närmast extrema mängder ökning av trafik råder det ingen tvekan om. Statistik från Ehandel.se Analytics visar att de svenska e-handelssajterna i genomsnitt ökade sina besök med 142 procent under Black Friday, jäfmört med snittet under de två föregående veckorna.
Statistik från Ehandel.se Analytics.
Men enligt Apica så kan problemen avhjälpas innan kunderna drabbas.
– Nedtid i samband med belastningstoppar beror ofta på att systemen inte skalar i alla delar och en komponent, till exempel påloggning eller köptransaktion, orsakar att hela sajten går ned eller blir obrukbar. Rätt utförda lasttester kan identifiera problem innan kunderna drabbas – och innan e-handlarna förlorar pengar när kunderna inte kan handla, säger Sven Hammar i pressmeddelandet.