Strax över 25 miljoner kronor i omsättning och ett resultat efter skatt på ungefär 1,3 miljoner. Så ser facit ut för e-handelsföretaget Vanbruun, som nu avslöjar sina siffror för helåret 2017. Omsättningen innebär att företaget har vuxit med drygt 68 procent jämfört med året före.
LÄS ÄVEN: Med 15 miljoner i omsättning efter tre års e-handel
- Vårt varumärke börjar bli mer känt och väldigt mycket försäljning sker via word-of-mouth. Detta är fantastiskt kul och en effekt av att vi arbetar stenhårt med att varje kund skall bli nöjd, vad som än händer, berättar grundaren Victor Halvarsson i ett mejl till Ehandel.se.
Vilka händelser från året sticker ut?
- Den internationella handeln har fått ökad betydelse, vi ser att vi säljer mer och mer till utlandet och den ökade konkurrensen kommer främst från utländska aktörer. För vår del blir det spännande att se hur Brexit påverkar kundernas köpbeteende då många duktiga konkurrenter finns just i Storbritannien.
Ännu mer strukturerad kundtjänst
Diamanter är förstås inte vilken produkt som helst - beställer man till exempel en vigsel- eller förlovningsring är ofta bara det bästa gott nog. Därför har Vanbruun sedan starten lagt stor energi på att bygga en duktig kundtjänst.
När vi pratade med Victor Halvarsson förra året, hade hans företag till exempel som policy att aldrig ta mer än en halvtimme på sig att svara på ett mejl.
Hur har ni jobbat med kundtjänsten sedan dess?
- Vi har blivit mer strukturerade i hur vi arbetar för att bli bättre på att följa upp varje "lead", samt att vi har mer systemstöd nu än förr för att kunna förmedla rätt information externt till kund men även internt.
"Ser Vanbruun som ett marathon"
Även om företaget bedömer den svenska marknaden som relativt liten, är planen för 2018 att fortsätta växa på hemmaplan. Victor Halvarsson menar dock också att det är dags för nästa steg - vilket blir att testa vingarna “mer globalt”.
- Planen att att bygga upp ett starkt varumärke där kunden och de mjuka värden vi erbjuder står i fokus. Att bara konkurrera på pris blir ohållbart i längden! Vi ser på Vanbruun som ett marathon och tron på att man skapar en uthållig lönsam verksamhet genom att ha ett konstant kostnads- och värdefokus.
Hur ser målet för helåret ut?
- Målet är att fortsätta växa med 50 procent till omkring 40 miljoner kronor i omsättning, fortsätta vara lönsamma och att erbjuda mer värde till slutkonsumenten.