Readagen Black Friday verkar dela e-handelsvärlden i två. En del satsar på att ge så mycket rabatter som möjligt, medan andra är skeptiska till hela projektet.
Nordic Design Collective har valt att satsa på ett mellanting. Istället för att, som VD Maria Richardsson uttrycker det, tänka "sälj, kräng, rabatter och prispress", ska företaget sälja för vanliga priser, men samtidigt skänka ett belopp motsvarande rabatten till välgörenhet.
- Jag är generellt rätt skeptiskt till att bara driva försäljning på priser. Jag tror att det är dumt för branschen i allmänhet, och för mig så handlar det också om att jag inte vill nedvärdera arbetet formgivarna lägger ner på sina produkter till att handla om pris. De lägger ner så otroligt mycket passion och arbete i det, och att då pressa redan tuffa marginaler känns helt fel, säger Maria Richardsson.
"Julen handlar om att ge till behövande"
Förra året hade Nordic Design Collective 15 procent rabatt på hela sortimentet under Black Friday, så det här året kommer 15 procent att skänkas till UNHCR och till det lokala flyktingmottagandet i Malmö, där Nordic Design Collective har en pop up-butik inför årets jul.
- Om vi som befolkning nu har råd att handla så mycket den här dagen så har vi också råd att hjälpa dem som behöver, och är det något julen handlar om så är det väl just det.
Att Nordic Design Collective trots allt väljer att satsa på en speciell kampanj just på fredag ska vara på grund av att dagen markerar en start på julhandeln. Om den kommer att gå under namnet Black Friday eller inte, är i nuläget oklart.