Jag har min bakgrund inom detaljhandel och har under många år tänkt ta steget utomlands med en fysisk butik, men alltid blivit avskräckt av alla hinder längs vägen. Vår e-handelsresa började för drygt 4 år sedan och vi insåg tidigt att den svenska marknaden skulle bli en begränsande faktor för oss om vi ska kunna växa på det sätt som vi vill. Idag vill jag dela med mig av mina erfarenheter och ge några goda råd till dig som är där vi var för inte så längesedan.
Norge - Steg 1 på vår resa
Vi började titta oss omkring och fastnade tidigt för den norska marknaden då sökvolymerna var relativt stora inom vårt område. Dessutom kunde vi själva enkelt göra en konkurrentanalys och förstå innehållet på vår egen norska sida utan problem. Det jag gjorde rent praktiskt för att se konkurrensen och anpassa vårt sortiment var att åka till Oslo och besöka fysiska konkurrenter. En väldigt givande resa som innebar att jag hittade nya leverantörer och produkter som vi aldrig hade fått upp ögonen för annars.
Allting lokalanpassat
Eftersom Norge inte är med i EU är det såklart mer jobb med det administrativa. Till exempel behöver vi hitta och klassificera alla produkter med taricnummer (tur man är företagare och inte har någon timlön, det blev ett par extremt lååånga veckor för mig i början). Stötte vi på några hinder på vägen? Självklart har massor med småsaker krånglat men överlag har det gått mycket enklare än vi hade kunnat tro. Vi är ju inte precis unika på att bedriva handel mellan Sverige och Norge. Passande nog har Bring en färdig lösning för den norska marknaden där de hjälper till med etablering av en norsk filial och det praktiska runtomkring.
Nyckeln till vår framgång tror jag ligger i att vi har gjort allt lokalanpassat. Vi har förstås en norsk kundtjänst som är stationerad på vårt huvudkontor i Sverige (dock svarar ibland vår svensktalande personal vid högt tryck), ett norskt telefonnummer och ett delvis lokalanpassat sortiment för den norska marknaden.
Finsk SEO en mardröm
Nästa naturliga steg i vår resa blev den finska marknaden. Det steget har dock inneburit fler hinder. Först och främst är språket inget att ta lätt på. Minsta lilla sak som ska fixas och hittas på sidan blir till ett projekt som tar tid. Med finska kunder krävs givetvis också dedikerad finskspråkig kundtjänstpersonal. Där kan vår svenska kundtjänst inte avlasta på samma sätt som de kan med våra norska kunder. Det stora problemet har dock varit att hitta en kompetent SEO/SEM byrå. På den svenska och norska marknaden har vi kunnat göra den största delen av jobbet själva medan det har varit omöjligt i Finland.
2-3 miljoner trots motgångar
Flera böjningar av ett ord kan betyda flera olika saker. Skriver någon "keyhs" letar de fotoramar, lägger man istället dit "specsaver” framför ”keyhs" letar man helt plötsligt glasögon. Lösningen här blev att ta in en duktig byrå (tack @PatronerOla för tipset). Trots motgångarna räknar vi med att omsätta 2-3 miljoner under vårt första år i Finland. Vi har även nyss öppnat på den danska marknaden med fler länder som kommer inom kort.
Mina tips till dig som går i expansionstankar:
- Våga köra! Få in kunder, starta i liten skala och rätta problemen som uppstår efterhand.
- Hitta en duktig översättningsbyrå. Våra originaltexter lägger vi enormt med tid på, varför ska vi då inte göra samma sak med översättningen?
- Anställ egen personal som talar språket och förstår de kulturella skillnaderna. Har du stora textmängder är en översättningsbyrå grym. Men sitter du en fredagskväll och behöver hjälp med att översätta en reklamtext som borde vara publicerad typ igår är det inte lika kul.
- Det finns vissa skillnader mellan Sverige, Norge och Finland men samtidigt är det viktigt att inte överdriva dessa skillnader. Det du gör i Sverige kommer många gånger fungera helt okej i våra grannländer också.