Ryktena om att Twitter har planer på att avskaffa sin e-handelsmöjlighet har cirkulerat sedan förra våren och nu verkar det som att det blir verklighet.
Shopify-kunder fick meddelande
Nu ska e-handelskunder på Shopify ha börjat få meddelanden som informerar dem om att deras säljkanal inte längre kommer finnas tillgänglig via den sociala mötesplatsen, rapporterar Techchrunch.
- Med start den 1 februari kommer Twitters säljkanal inte längre att finnas tillgänglig som ett resultat av att Twitter-teamet svänger bort från sitt e-handelsfokus. Att säga hejdå är aldrig enkelt, men du kan välja mellan många andra säljkanaler att sälja på, inklusive Facebook Shop, Pinterest, Messenger, Amazon med flera, står det i det meddelande som påstås komma från Shopifys support-team.
Ersätts av donations-knapp
Köpknappen blev snabbt populär efter att den lanserats på bred front under hösten 2015, efter att då ha testats i ett år. Partnerskap ingicks med e-handelsplattformarna Bigcommerce, Demandware och Shopify. Det är alltså via Shopify det nu kommit ut att Twitter inte längre kommer ingå i partnerskapet.
Men köpknappen kommer sannolikt att ersättas av en donations-knapp.
Den nionde februari publicerar Twitter sina kommande kvartalsresultat.