Stora pekskärmar i butik är uppenbarligen det nya svarta. Göteborgsföretaget Touchtech skördar den ena detaljhandelskedjan efter den andra. Twilfit följer nu efter MQ, Joy och Eton i att installera jätteskärmar i butikerna. Stora touchskärmar som givetvis ska hjälpa kunderna att handla mer via e-handel.
- Jag ser flera bra möjligheter med att ha Touchtechs e-handelslösning i våra butiker. Förutom att den bidrar till vår försäljning, stärker vi butiksupplevelsen genom att erbjuda våra kunder att shoppa online från alla våra varumärken och kollektioner även i butik, säger Fabiola Wikström, e-handelschef på Twilfit.
Ehandel.se fick nyligen en demonstration av Touchtechs teknik och det snabba gränssnittet, som verkar locka nya kunder, ska bland annat bero på en lösning som sparar allt innehåll lokalt, så att en skakig Internet-lina inte ska påverka shoppingupplevelsen.
"Visar en förståelse för butiksförsäljning"
Grundprincipen i att erbjuda e-handel via stora skärmar i butikerna är förstås att utöka utbudet till det e-handeln har att erbjuda, vilket oftast är mycket större än den fysiska butikens. Likaså kan butikspersonalen använda skärmarna som ett säljverktyg och behålla kunder som kanske vill ha en annan färg eller storlek än det som finns på lager.
- Skärmarna är enkla att använda och passar bra in i våra butiker, och vår personal känner sig trygg med att använda dem. Touchtech visar med sin lösning en förståelse för butiksförsäljning och från ett kundperspektiv att digital handel ska gå smidigt, säger Fabiola Wikström.