ANNONS

Två dagar med e-handel och digitala insikter i Malmö

Två dagar med e-handel och digitala insikter i Malmö
Michael Gegerfeldt, VD på Eleven.se, intervjuas på NES

Att inte ge upp när det är svårt och att våga utnyttja de enorma möjligheterna nätet har att erbjuda, var något vi tog med oss ifrån Nordic eCommerce Summit som gick av stapeln i onsdags.

ANNONS

E-handelskonferensen Nordic eCommerce Summit (NES) tog plats för andra gången i Malmö nu i veckan. Vi var givetvis där och kände av pulsen, samt delade ut delicatobollar till alla deltagare. Vi testade även Brings expressleveranser när bollarna tog slut.

En supergravid Sarah Wittbom, VD för Nordic eCommerce Knowledge, ledde tillsammans med designern Ari Ahokas oss igenom de två e-handelsdagarna.

En av föreläsningarna som fastnade hos oss under dag ett var Greg Fass ifrån underklädesföretaget Meundies.com. Han talade om hur de jobbade med guerillamarknadsföring och hur de tog sig an en marknad med jättar som Calvin Klein.

Guerillamarknadsföring

Greg berättade hur de sparade stora pengar genom smart marknadsföring och att nå ut med små medel. Det handlade dock inte om helt gratis marknadsföring utan snarare om att accelerera effekten av smarta knep i sociala medier, med hjälp av pengar. Ett exempel gällde en fotbollsspelare som blivit hotad med böter för att ha justerat sin suspensoar. Då gick Meundies in och lovade betala eventuella böter, eftersom han "inte skulle behöva känna sig obekväm i sina underkläder".

På spåret omnikanal gav Johannes Wikström ifrån Peak Performance en genomgång av varumärkets satsningar i butik och på nätet. Speciellt hur de två kanalerna samarbetar. Företaget försöker att göra butikerna till små lager och skickar ut paket ifrån dem på daglig basis. Johannes berättade dock hur de justerar tillgången för nätköpare i och med att de lanserar nya produkter och under utförsäljningar. Då stänger de ofta möjligheten att via nätet köpa varor ur butikerna, eftersom de annars lätt rensas och står tomma.

Stick-to-itiveness

Dag ett avslutades av Erin Brockovich som vi hade blivit varnade inte hade så mycket med e-handel att göra. Hon berättade dock om sina satsningar i den digitala världen och hur de nya disruptiva företagen, där ibland e-handeln, bara för gott med sig. Framförallt peppade hon dock alla deltagare att våga och inte låta motgångar stoppa en. Ledordet var sticktoitiveness, det vill säga att vara envis och aldrig ge upp.

Vi besökte även olika symposium. Bring och Lloyds Apotek kör som vi tidigare rapporterat ut mediciner med morgontidningen. Vad vi inte riktigt visste var att man även kan besöka en doktor via deras portal. Den större visionen verkar alltså vara att hemma ifrån soffan kunna sköta de flesta vårdärenden, så länge de inte behöver ta blodprov eller andra direkta tester.

Klarna hade också ett spännade symposium som tog form av en paneldebatt med e-handelsprofilerna Jenny Rydhström, Peter Höjman och Laszlo Varga. De pratade misslyckanden och Peter Höjmans kommentar "den första konkursen är alltid den jobbigaste" sammanfattar hela debatten ganska bra. Kontentan var i alla fall att du alltid kommer står inför problem när du växer din e-handel och det handlar om att inte låta dem slå ner dig utan att ställa sig upp igen och fortsätta framåt. Stanna aldrig utan rör dig hela tiden framåt så kommer det lösa sig i slutändan. Detta var i princip det Erin Brockovich också predikade.

Delicatobollar på en halvtimme

Dag två bjöd på en logistikdebatt där UPS, Bring och CDON satt och höll med varandra. Johan Holgersson, ifrån Bring, hann dock med att såga drönare som leveransmetod. Utöver det var alla överens om att jullogistiken, som alltid, kommer bli ett problem för alla involverade. Det finns mycket att förbättra på logistikfronten var alla överens om och slutkunderna kommer att kunna bestämma allt mer över sina leveranser inom kort.

Även om Johan Holgersson inte tror på drönare så älskar han expressleverans, något som Bring jobbar en hel del med i storstäderna. När vår utställningmonter fick slut på delicatobollar var det tillfälle att sätta honom på prov och vi bad om en expressleverans av delicatobollar. En halvtimme senare var alla besökare glada igen då lagret var påfyllt. E-handel när den är som bäst helt enkelt.

Pirate Bay och e-handel?

Vem avslutade då Nordic eCommerce Summit? Det var ingen mindre än Peter Sunde, medgrundare av Pirate Bay. Han berättade om sin historia som bland annat involverat en del fängelsetid. Det som lyste igenom var dock ett marknadsföringsgeni. Peter har precis som Meundies gjort en hel del små insatser som resulterat i en enorm mediavåg. Nu hade han förstås Pirate Bay i bakgrunden men tricket verkar vara att inte göra det andra tror du ska göra. Samt att spela på vad folk säger om dig. När Peter anklagades för att vara del av en sekt så startade han en religion vilket förstås gav en hel del uppmärksamhet. Idag berättar han att han jobbar för ett övervakningsamhälle, vilket han egentligen är emot, eftersom han tror att vi måste hamna där så snabbt som möjligt så människor kan se det för vad det är, och därigenom börja om från början med rätt värderingar.

Om vi ska sammanfatta årets NES i Malmö skulle det nog vara att våga testa nya saker, inte låta motgångar stoppa en och att det finns mycket kvar att göra och förbättra inom e-handeln. Ett annat spår handlade även om att automatisera saker, att försöka bli av med tråkiga arbetsuppgifter. Edvin Brobeck ifrån Mapiful förklarade hur nästan allt man gör i Excel idag kan automatiseras, och det låter förstås som en lovande framtid vi går mot. En framtid av möjligheter och utan tråkiga arbetsuppgifter.

Vi intervjuade även flera personer under konferensen. Dessa intervjuer kommer rullas ut under de kommande dagarna så håll utkik på Ehandel.se. På följande länk finner ni lite bilder ifrån Nordic eCommerce Summit i Malmö.

Läs även: Chiquelle blev årets nykomling på Nordic eCommerce Award

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap