ANNONS

Trots stenhård konkurrens - Babyface slog 20 miljoner

Trots stenhård konkurrens - Babyface slog 20 miljoner
Tindra Ramsin är grundare och vd för Babyface.se

"Jag är nog en av få som sitter här själv på helgerna och vänder på kronorna".

ANNONS

Att det inte direkt råder någon brist på skönhetsprodukter i e-handelns värld, var ingenting som stoppade Tindra Ramsin. För fem år sedan grundade hon, då 24 år gammal, e-handelsföretaget Babyface som tack vare stora ambitioner och hårt arbete har ökat stadigt från år till år. Under verksamhetsåret 2016/2017 omsatte företaget 20,7 miljoner kronor, och nådde dessutom för fjärde året i rad ett lönsamt resultat.

- Jag hade arbetat med liknande saker tidigare, och upplevde att det fanns utrymme för utveckling och förbättring, skriver Tindra Ramsin, som även är företagets vd, i ett mejl till Ehandel.se.

Er omsättning har ökat stadigt sedan starten för fem år sedan - vad beror det på?

- Kundservice är a och o hos oss, den är helt avgörande för utvecklingen. Utöver det gäller det naturligtvis även att vara lyhörd gentemot både branschens och webbens utveckling.

Får spridning genom recensioner

Utöver att “kombinera hög service med ett bra pris”, har Babyface hittat en nisch i att rikta sig till kvinnor och män som gillar vårdande produkter som även ska ge mycket effekt.

Hur upplever du konkurrensen inom skönhetsbranschen på nätet?

- Konkurrensen är stenhård i den här branschen då de flesta (om inte alla) större konkurrenter är finansierade med riskkapital. Jag är nog en av få som sitter här själv på helgerna och vänder på kronorna! Men jag tror att det är gynnsamt i längden då jag alltid har koll på att vi håller en hög och personlig service gentemot våra kunder, skriver Tindra Ramsin, och fortsätter:

- Vi kan inte lägga så mycket pengar på marknadsföring som våra konkurrenter kan, men istället får vi en stor spridning genom rekommendationer av våra kunder. Vi har hög kundnöjdhet vilket gör att de flesta kunderna är återkommande kunder när de väl hittat till oss.

Har lanserat en egen blogg

Även om Babyface resultat alltså har legat stabilt på plussidan i flera år, minskade vinsten från nära en halv miljon kronor till cirka 10 000 kronor förra året. Tindra Ramsin hänvisar till att Babyface alltid försöker att ligga i framkant vad gäller användarvänlighet och produktutbud. 

- För att uppnå maximal tillväxt ser jag till att nyttja de likvida medel vi har, skriver hon.

Vad har ni på gång framåt?

- Här är det mycket roligt på gång, det blir en händelserik vinter i år igen! Några riktigt fina varumärken är på väg in och vi har precis lanserat vår egna blogg. Något mer kan jag inte avslöja i dagsläget, men håll ögonen öppna.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap