ANNONS

Trots samma lager - stora prisskillnader i ICA:s e-handel

Trots samma lager - stora prisskillnader i ICA:s e-handel
Icas prisskillnader avslöjade
Foto: Matspar

Skickas från samma dark store men kostar olika mycket.

ANNONS

ICA:s upplägg, som innebär att varje handlare driver och ansvarar för sin egen butik, har uppenbarligen sina fördelar. Men modellen för också med sig utmaningar, som till exempel att det kan vara svårt att samordna en e-handelssatsning när varje företagare själv bestämmer hur hon eller han vill göra.

Och även när butikerna väl har startat e-handel, kan det dyka upp svårigheter. En sådan är att de olika nätbutikerna kan ha olika priser, och att det är lätt för konsumenterna att upptäcka.

"Minst sagt anmärkningsvärt"

Enligt prisjämförelseesajten Matspar, vars affärsmodell går ut på att ge en översikt av matpriserna på nätet, kan det skilja över 30 procent i pris beroende på vilken ICA-butik man e-handlar från. Företaget har jämfört varupriser hos 40 butiker som ligger i Stockholmstrakten, och det som gör det hela extra intressant är att alla butikerna enligt Matspar servas av ICA:s nya dark store.

LÄS ÄVEN: Icas darkstore live på tisdag

- På Matspar.se har vi samlat alla butiker som är kopplade till den nya DarkStoren och utfallet är minst sagt anmärkningsvärt. Samma kasse med varor som fanns i samtliga ICA-butiker skilde sig med 37 procent mellan billigast och dyrast, 670 kronor vs 920 kronor, säger Omid Ghanbari, VD på Matspar.se, och fortsätter:

- Kassen plockas ihop på samma ställe och körs ut av samma människor, varför skiljer sig priset så mycket?

"Internet är en demokratiseringskraft"

Även om ICA-butikerna till stor del har samma sortiment och företagets e-handel alltså numera till viss del hanteras centralt, så kan butikerna fortfarande själva sätta vilka priser de vill.

Enligt Omid Ghanbari är det värt att fråga sig ifall ICA-butikerna kommer att klara omställningen till e-handel med företagets nuvarande upplägg.

- Så länge mathandeln begränsades av geografi kunde alla matbutiker, i hög grad, diktera branschens utveckling. Men Internet är en demokratiseringskraft, nu kan konsumenter inte bara ställa kedja mot kedja, utan även butik mot butik. För första gången är man inte låst till utbud och pris i ens lokala butik, nu finns det alternativ, avslutar han.

ICA bekräftar att e-handelspriserna kan skilja sig åt beroende på butik, även om varorna skickas från samma lager.

- Nyligen öppnade vi e-handelslager i Stockholm för lösplock av dagligvaror med syfte att öka effektivitet och förbättra servicen mot kund. ICAs affärsmodell bygger på fria handlare som själva bestämmer över sin butik och därmed även över sitt sortiment och priser. E-handeln börjar bli en betydande del av många ICA-butikers omsättning och många butiker har inte kapacitet för att plocka e-handel i butik, skreiver Emelie Ericson, pressansvarig på ICA-gruppen i ett mejl till Ehandel.se. 

 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap