Hösten 2016 sålde Qliro Group e-handeln Tretti, med inriktning på främst vitvaror, till den danska konkurrenten WhiteAway. Priset var 250 miljoner kronor och planen var bland annat att öppna butiker i Sverige.
LÄS ÄVEN: Qliro Group har nu släppt Tretti till sin nya ägare
Nu, alltså snart två år senare, visar det sig att det kanske inte riktigt blev som det var tänkt. Under det senaste räkenskapsåret, som i Trettis fall sträcker sig mellan november 2016 och oktober ut 2017, minskade Tretti sin omsättning med drygt 130 miljoner kronor. Från de 578 miljoner som företaget drog in under föregående räkenskapsår till de dryga 477 miljoner som bolaget omsatte under det senaste räkenskapsåret.
Förlusten minskade med
Däremot så minskade företagets förlust (resultat efter finansiella poster) under samma period, från -38 miljoner till -11,2 miljoner kronor.
Tretti skriver i årsredovisningen att resultatet för räkenskapsåret delvis beror på att företaget har genomgått en omorganisation. Syftet sägs ha varit att säkerställa att man kan fortsätta att hålla konkurrenskraftiga priser.
- I praktiken så kommer det att innebära att sajten Tretti.se kommer att användas som en marknadsplats där samtliga WhiteAway-bolag kan marknadsföra och sälja sina produkter, skriver företaget i årsrapporten.
Samtidigt ska personal ha varslats som en följd av omorganiseringen och “en väsentlig del” av lagret ska ha sålts till moderbolaget i Danmark. Det ska bland annat ha gett en minskning av leverantörsskulderna, enligt rapporten.