Efter vår artikel “Vi avslöjar den gyllene gränsen för fri frakt” fick vi en del kommentarer för läsare som tyckte att det inte gick att dra några slutsatser av de siffror vi presenterade. Och självklart är det svårt att ange en summa som fungerar för alla e-handlare när alla har olika förutsättningar och olika sortiment. I denna veckas helgläsning låter vi tre e-handlare i olika segment berätta hur de har resonerat när det kommer till leveransvillkor.
Avgift för returer men fria byten
Modebutiken Nelly hade tidigare fri frakt över 499 kronor, men övergav för två år sedan den till förmån för en ny gräns på 199 kronor.
- Vi har sänkt gränsen för att ge kunden ett bättre kunderbjudande. Då vårt genomsnittliga ordervärde är över 600 kronor ser vi att gränsen på 199 kronor passar bra, säger Erik Löfgren, kommunikationschef på Qliro Group.
Många inom modebranschen har fri frakt fri retur, men ni har gjort annorlunda. Varför då?
- Vi har tagit steg i denna riktning och erbjuder exempelvis fri expressfrakt på order över 900 kr på Nly Man och gratis standardleverans vid 199 kr. På Nly Man har vi även gratis returer. På Nelly erbjuder vi fri frakt över 199 kronor och tar ut en avgift för returer men erbjuder fria byten av produkter.
I veckan kom Qliro Groups kvartalsrapport för årets första månader. Nelly gjorde en ganska blygsam ökning på fem procent jämfört med året innan, men var trots det ett av bolagen som gick bäst i koncernens portfölj. Det är dock oklart om valet av fraktvillkor har något med det att göra.
- Nelly arbetar långsiktigt för att utveckla verksamheten och vårt kunderbjudande. I detta ingår att löpande utvärdera hur vi arbetar för att bli effektivare och ha bästa möjliga sortiment, modegrad och villkor, säger Erik Löfgren.
Fri frakt passar inte alla
Om många i modebranschen har varit snabba med att börja med fri frakt och fri retur, så har det funnits andra modeller i andra branscher. Gents, som säljer groomingprodukter, har nyligen valt att sänka sin gräns för fri frakt från 950 till 600 kronor.
- För order under 600 kronor kostar frakten 29 kronor, vilket också är ett väldigt bra pris. Att det blev just 600 kronor är en avvägning mellan antalet order vi har inom olika prisintervall och den nivå där kunder med lägre kundvagnar kan motiveras att lägga en extra produkt i varukorgen för att nå upp, berättar Fredrik Bengtsson, VD på Gents.
Han tar upp att olika e-handlare har olika förutsättningar vad gäller pris, marginaler, produkternas storlek, hur tillgängliga de är i olika butiker och returgrader. Fri frakt och fri retur är därför något som inte passar alla.
- Gents skiljer sig från alla andra e-handelsbolag jag tidigare arbetat med, vi har kunder som köper rakset och parfymer med väldigt höga varuvärden ett fåtal gånger per år. Och andra kunder som återkommer varannan vecka och köper en förpackning skäggfärg för strax över hundralappen. Båda grupperna är ganska vanliga, men för lägre varukorgsvärden behöver vi täcka fraktkostnaden. Returerna är idag väldigt få.
Hur skulle du säga att er fraktmodell påverkar ert resultat?
- Vad gäller frakten är vårt absoluta fokus på leveranskvaliteten. Självklart måste vi vara konkurrenskraftiga även på fraktpriset men vi har analysarbetet framför oss så det är för tidigt att säga hur vår sänkta gräns påverkar våra ordervärden eller vår lönsamhet.
Lägre gräns ger fler en positiv upplevelse
Precis som många andra i branschen ser Fredrik Bengtsson problem med både för hög och för låg gräns när det kommer till fri frakt. För hög gräns kan skrämma bort kunder som bara ville handla något litet samtidigt som en för låg gräns inte ger en morot för extra köp.
Ser du någon risk för att kunden finner det irriterande att gränsen ligger på prick 600 kronor när många produkter är prissatta med en summa som slutar på till exempel 99? Då måste man ju köpa en vara till bara för att komma över gränsen?
- Vi har ett ganska uppdelat sortiment. Många förbrukningsvaror, som raktvålar och hårvax ligger i spannet 129-349 kronor - sedan har vi säkerhetshyvlar, alltså rakhyvlar för rakblad, som normalt ligger runt 700 kronor och uppåt. Parfymerna från de märken vi säljer ligger oftast över gränsen redan från början. En av anledningarna till att vi sänkte gränsen är just att fler kunder ska få en positiv köpupplevelse.
Enligt siffrorna från Ehandelsindex som vi hänvisade till i förra veckans fraktartikel är det vanligast att butiker kräver att man handlar för 500-999 kronor för att slippa betala extra för leveransen. Men det finns förstås också de som lägger sig över det.
Djurbutiken Simbi, som både har e-handel och en fysisk butik, har till exempel satt gränsen på 1 000 kronor.
- Först och främst så är det svårt att få ekonomin att gå ihop genom att erbjuda en fraktfri gräns på 500kr. För det andra så är vår primära försäljningskanal den fysiska butiken, förklarar Rickard Beckius, VD för Simbi.
"Oseriöst driva butik utan lönsamhet"
Eftersom e-handeln står för en ganska liten del av verksamheten hanterar Simbi för närvarande returerna från fall till fall. I de flesta fall kan kunden skicka tillbaka hela sin order inom 14 dagar och få hela beloppet, inklusive frakt, återbetalt.
För Rickard Beckius är det en självklarhet att inte bjuda på fri frakt för hur små köp som helst.
- Att sätta rätt fraktvillkor är jätteviktigt för oss. Sätter vi en för låg gräns kan vi inte räkna hem en lönsamhet och att driva en verksamhet utan lönsamhet ser jag varken som positivt eller seriöst.
Och att ha en gräns på 500 kronor, som många e-handlare alltså ser som lämpligt, ska också vara svårt när man säljer så pass tunga varor som kattsand och hundfoder. Fraktkostnaderna blir helt enkelt för höga i förhållande till vad varan kostar, enligt Rickard Beckius.
- Hur jag än har vridit och vänt på det så har jag inte kunnat räkna på en lönsamhet genom att ha en fraktfri gräns så lågt som 500kr. Givetvis kan det förändras i framtiden med större volymer som ger mig mer möjlighet att förhandla med transportörer.