I januari lanserades Gastrofy i skarpt läge. En tjänst som beskriver sig som Sveriges första smarta matkasse där kunder själva kan skapa sin matkasse efter egna preferenser. Efter ett rekommenderat menyförslag kan kunden alltså sedan ändra fritt i sin kasse.
Till exempel byta varumärken på varor, lägga till extra produkter, eller ändra leveranstid. Något som verkar uppskattat då man sedan i april månad sett en tillväxt med 25 procent fler kunder i veckan.
Gastrofy har idag närmare tiotusen användare och enligt Robin Rendahl, vd på Gastrofy AB, har nu andra aktörer börjat haka på konceptet. Bland annat ska konkurrenten Middagsfrid i oktober börja med att erbjuda sina kunder en ökad valfrihet i sin tjänst À la carte.
– Vi är medvetna om att de stora matkassarna studerat oss länge och följt vår resa på nära håll. Vi har valt att gå vår egen väg och satsa på modern teknik som tilltalar den nya generationens matkassekunder och e-matkonsumenter, säger Robin Rendahl.
Personliga matkassar växer mest
Intresset för att handla livsmedel på nätet fortsätter att växa och under årets andra kvartal ökade försäljningen av mat på nätet med 43 procent jämfört med förra året. Under perioden ökade middagslösningarna med 31 procent samtidigt som lösplockad mat ökade med hela 56 procent.
Fullsortimentshandlare som Coop.se, Mathem.se och Mat.se växer alltså snabbare än färdigplanerade middagskassar. Gastrofy, som använder sig av livsmedelskedjan Coop som paketerar och levererar matkassarna, tror till och med att den traditionella matkassemodellen är på väg att dö ut.
Enligt Gastrofy kommer det i framtidens e-handel bli allt viktigare att kunna erbjuda kunder personliga kampanjer, produkter och i deras fall, relevanta middagsförslag.
– Genom att knyta gammal produktdata ifrån vad till exempel en kund tidigare har köpt, skapar vår rekommendationsmotor mera personliga och träffsäkra förslag än någon annan aktör på marknaden, säger Robin Rendahl.