E-handelsleverantören Touchtech, som erbjuder speciellt utformade pekskärmar för butiker, har de senaste åren fångat upp flera stora detaljhandlare som Eton, MQ och Cervera. I slutet av förra året hakade modeföretaget Svea även på tänket kring jätteskärmar i butik, som ska ta e-handeln närmare kunderna.
LÄS ÄVEN: Modemärket Svea öppnar en speciell fysisk e-handelsbutik
Nu meddelar man att även den anrika butiken Stenströms, som tillverkat skjortor sedan 1899, också valt att installera Touchtechs skärmar i sina fysiska butiker. Beslutet sägs bland annat baseras på butikernas storlek.
- Våra flaggskeppsbutiker har en begränsad yta och har idag ingen möjlighet att visa hela Stenströms sortiment. När vi nu installerar Touchtech skärmar ges både vår personal och våra kunder ett jättebra verktyg för att få tillgång till hela vårt breda produktutbud. Kunden kan själv välja om de önskar få varan levererad till butik eller skickad till sin hemadress, säger Fredrik Strandberg, vd på Stenströms skjortfabrik, i ett pressmeddelande.
"Väldigt begränsade ytor"
Små ytor sägs också vara något som Touchtech menar på är extra fördelaktigt när det kommer till att installera företagets e-handelsskärmar.
- Stenströms har flertalet egna butiker och fler än 1500 återförsäljare fördelat på över 20 marknader globalt. Deras förutsättningar med ett stort produktutbud i kombination med väldigt begränsade ytor är optimala för att driva försäljning via Touchtech Vendo i butik, säger Deniz Chaban, vd på Touchtech.
Touchtechs teknik och skärmar ska i detta fallet levereras i samarbete med e-handelsleverantören Avensia. I går rullades lösningen ut i Stenströmsbutiken på varuhuset NK. Näst på tur står företagets fysiska butiker i Stockholm, Helsingfors, Hamburg och Köpenhamn.
LÄS ÄVEN: Digitala skärmar i butiken - så funkar det på riktigt