Uber har under senaste året flera gånger experimenterat med att använda sin infrastruktur av fordon och förare för att leverera varor till konsumenter.
Nu avslöjar siten Re/code att Uber enligt källor håller på att rulla ut en fullskalig e-handelstjänst i USA. Taxitjänsten planerar att formalisera sina partnerskap denna höst. Det kommer handla om samarbeten med stora butikskedjor och klädmärken. Målet är att gå ut på bred front och erbjuda expressleveranser för e-handel.
Börjar i New York
Enligt källorna ska utrullningen börja i New York och då handla om lyxmärken som ska erbjuda expressleveranser i storstadsområdet för sina nätkunder. Kort därefter ska man enligt samma källor lansera tjänsten i San Francisco. Tidsplanen ska vara satt till slutet av september eller början av oktober.
Försöker integrera med e-handelsplattformar
Uber ska också vara i diskussion med stora e-handelsplattformar som Bigcommerce och Shopify, för att snabbt få stor spridning av tjänsten via många mindre e-handlare.
Enligt Re/code har både Uber, Bigcommerce och Shopify nekat att kommentera denna information.