Gratistidningen Metro blir nästa mediehus att möta tidningskrisen med att ge sin in i e-handeln. Tidigare har bland annat Nyheter24-gruppen lanserat inte bara en egen e-handel, utan också ett eget sminkmärke.
LÄS ÄVEN: Nyheter24 lanserar varumärke för e-handel före sommaren
Så sent som i idag har vi dessutom rapporterat om att Adlibris lanserar en ny sajt där de ska sälja posters.
LÄS ÄVEN: Adlibris startar postersajt med eget tryckeri
Just posters är det tydligen fler som tror på, för det är en av de produkter som ska säljas i Metros e-handel, som fått namnet InMyCorner.se.
"Enkel men ambitiös"
Lanseringen ska ske i samarbete med 15 skandinaviska designers och återförsäljare och produkterna kommer förutom posters att vara inredningsprodukter såsom ramar, belysning, vaser, keramik och hemtextilier, enligt Metro.
- Strategin bakom vår e-handelssatsning är enkel, men ambitiös. Vi ska bygga en skalbar e-handel med attraktiva produkter utifrån målgruppsflöden inom bland annat Metro Media Houses olika kanaler, säger Kia Agerhem, chefsstrateg på Metro Growth Media, i ett pressmeddelande.
Ytterligare tre nya sajter att vänta
Men satsningen stannar inte där. Målet är att lansera tre till fyra olika e-handelssidor bara i år och Sverige kommer att fungera som testmarknad.
- E-handel är en viktig del av flertalet nya satsningar och projekt som kommer under 2018. Vi kommer att våga testa nya saker och utmana både marknad och oss själva, precis som Metro alltid gjort. Det är ett arv som är rotat i varumärket och som vi vill förvalta, säger Mikael König, vd för Metro Media House.