ANNONS

Tictails VD: Tuffare marknad öppnar också möjligheter

Tictails VD: Tuffare marknad öppnar också möjligheter
Carl Waldekranz, medgrundare

Tictails medgrundare och VD om förra veckans uppsägningar.

ANNONS

De senaste veckorna har två stora svenska e-handelsplattformar dragit ner på personalen. Fyndiqs beslut att dra sig ur Tyskland och samtidigt göra sig av med en del av arbetsstyrkan följdes av ett liknande drag. Den sociala e-handelsplattformen Tictail meddelade inte långt efter att även de skulle skära ner på antalet anställda.

Fyndiq berättade att en anledning till att man backade ur Tyskland och drog ner på personalen handlade om ett hårdare klimat på marknaden för riskkapital. Företaget skippade samtidigt möjligheten att ta in ytterligare 100 miljoner kronor som man fått av investerare.

Vi ställde frågan till Tictails VD om den torrare marknaden för riskkapital hade något att göra med att de nu också drar ner på personalen.

- Alla indikationer tyder på att kapitaltillgången för startups kommer minska och värderingar gå ner under en tid framöver. Många ser det här som en korrigering av marknaden samt en effekt av att många publika teknikbolag har haft en negativ utveckling som nu känns på de privata marknaderna, säger Carl Waldekranz, VD och medgrundare av Tictail.

"Snarare ett strategiskt beslut"

Carl Waldekranz berättar dock för oss att den omorganisation man gjort där man gjort sig av med 10 personer inte är direkt kopplad till denna utveckling.

- Den omorganisation som vi genomförde under förra veckan var snarare ett strategiskt beslut i en tid av stark tillväxt för bolaget.

Han ser samtidigt möjligheter med det tuffare klimat som ska ha sitt ursprung i och spridits ifrån Silicon Valley. De som fått in kapital innan riskkapitalbrunnarna sinar kan nu bearbeta marknaden.

- En långsammare finansiell marknad öppnar också upp möjligheter. Som jag kommenterade i en New York Times-artikel så kan detta vara ett tillfälle för välfinansierade bolag som Tictail att kunna fokusera på utveckling av affären under en period då konkurrenter kämpar för att attrahera ytterligare tillväxtkapital.

"Nästa fas i bolagets evolution"

Carl Waldekranz berättar hur de alltid tänker på Tictail med en långsiktig syn på verksamheten och man vill framförallt bygga en stark marknadsplats som sedan kan tjäna de varumärken som använder den.

I början av året ska bolaget ha valt att utöka sitt fokus på utvecklingen samt tillväxten av plattformen och en del i detta sägs alltså vara den omorganisation som Tictail nyligen genomförde.

- För att uppnå våra nya mål krävdes det även att vi såg över vår team-struktur för att anpassa oss till nästa fas i bolagets evolution. Med tungt hjärta har vi därför fått skiljas med 10 personer som har spelat en viktig roll i att göra Tictail till det framgångsrika företag det är idag. Vi önskar dem väl och har gjort vårt bästa för att göra övergången så smidig som möjligt.

Tictail går från 76 anställda till 66 stycken där 25 sitter i New York och arbetar med USA-satsningen och 41 sitter i Stockholm.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se