E-handeln blir allt mer mobil, både för köpare och säljare. Något som Alibaba uppmärksammat genom att lansera nya verktyg för marknadsplatsen Taobao och dess mobil-app så att säljare endast behöver använda sin smartphone för att sköta butiken.
Även svenska Tictail har länge vurmat för den mobila handeln och en majoritet av deras trafik, samt mer än 50 procent av köpen, sker nu via mobilen. Under förra året lanserades en mobil-app och Carl Waldekranz, VD på Tictail, har sagt att man ställer om till att bli ett helt mobilt företag.
Som ett led i den satsningen har Tictail nu lanserat en ny funktion i sin app som gör det möjligt att starta en webbshop helt och hållet via mobilen.
En lagerkompis
Vi har själva inte hunnit testa de nya funktionerna men att starta sin nya webbshop via mobilen ska ta mindre än 5 minuter enligt Tictail. Via ett enkelt gränssnitt ska det också vara möjligt att välja ett tema, bilder och skriva en beskrivning för att sätta en personlig prägel på butiken.
Beroende på var man bor ska appen automatisk ta hand om de lite mer tråkiga bitarna, som att sätta skattesatser, valuta och köpvillkor. Än så länge är de nya funktionerna, och appen, endast tillgängliga för de med en iPhone, men Android ska vara på gång enligt Tictail.
– Vi är alla upptagna. Det är därför vi ville skapa en plattform för att hjälpa dig hantera din verksamhet på språng. Knäpp en bild, skriv en produkttext, sköt inventering samt leveranser och skapa produktlistor på din telefon. Håll koll på viktig information i realtid och ta emot push-meddelanden av betalningar. Den nya Tictail-appen kommer att vara din nya bästa vän på lagret, säger Carl Waldekranz.