Sportamore är inte den enda sporthandlaren som fått en bra start på året. Team Sportia, som haft en del lönsamhetsproblem de senaste åren med en rekonstruktion som följd, har så sakta börjat få luft under vingarna och i fjol visade sporthandlaren lönsamhet igen.
En trend som fortsatt i år och under första kvartalet 2016 har Team Sportia upplevt en tydlig besöks- och försäljningsökning i de fysiska butikerna jämfört med fjolåret. Samtidigt har kedjans e-handel ökat sina försäljningsvolymer kraftigt.
– Det är väldigt roligt att se att vår omnichannel-satsning börjar ge effekt. Vi har utvecklat vår online-närvaro ordentligt och är idag väldigt duktiga på att ta hand om våra kunder på nätet. Samtidigt jobbar vi hela tiden målmedvetet för att driva trafik till butik, där vi kan erbjuda en servicenivå du aldrig kan få i en webbshop, säger Robin Westberg, Onlineansvarig på Team Sportia.
Tror inte på centralisering
Enligt kedjan beror framgången bland annat på en målmedveten satsning på att stärka den lokala närvaron i en tid när konkurrenterna gör tvärt om och blir allt mer centraliserade.
– Just nu handlar mycket i branschen om centralisering. Det är också många som stirrar sig blinda på online-tjänster som lösningen på alla problem. Vi jobbar också stenhårt med vår online-satsning, men har samtidigt valt att stärka den lokala handlaren, säger Pelle Lindkvist, försäljningschef på Team Sportia.
Han påpekar även att det just nu pågår ett generationsskifte bland butiksägarna och att det har öppnats butiker på nya orter. I nästa vecka är det dags för en ny Team Sportia-butik i Jägersro, en butik som kommer att bli sportkedjans största och som ska storsatsa på cykelsegmentet.
– Cykel är ett av våra verkliga fokusområden och Jägersro-butiken kommer att bli något alldeles extra. Det också glädjande att det är en befintlig handlare som tror stenhårt på konceptet och väljer att expandera verksamheten, säger Pelle Lindkvist.