I går kunde vi berätta att Elgiganten hade lyckats bli finalist i två kategorier i Svensk Handels tävling Retail Awards, mycket tack vare företagets fokus på e-handel. Men i kategorin Årets e-handel/omnikanal är det faktiskt tre andra företag som har tagit hem de åtråvärda platserna i finalen.
De tre är Sportamore, Care of Carl, och Apotea, som under det senaste året har belönats med mer eller mindre alla priser branschen har att erbjuda. Frågan är dock om den här tävlingen känns lite extra speciell för Apoteas VD Pär Svärdson.
- Vi är mycket hedrade över att vara en av finalisterna i Retail Awards. Det finns många duktiga e-handelsföretag och konkurrensen är hård. Jag ser det som ett kvitto på våra medarbetares fantastiska insatser och kundernas uppskattning av vad vi gör, säger han i ett pressmeddelande.
"Skulle vara ett bevis på att vi gör rätt"
Totalt sett delas Retail Awards ut i 12 kategorier, och det finns gott om e-handlare representerade i de andra kategorierna också. Bland de tre personer som är nominerade till Årets ledare återfinns till exempel Susanne Ehnbåge, som är VD på NetOnNet Group.
- Att vinna skulle betyda oerhört mycket, både för mig personligen, men framförallt för hela bolaget. Det ärofyllda priset skulle vara det yttersta beviset, symbolen och belöningen för att allt det hårda arbete som ligger bakom och framför oss är rätt, och skulle ge oss en extra skjuts att fortsätta vår resa mot nöjdare kunder, nöjdare medarbetare samt bättre lönsamhet, kommenterar hon i ett uttalande.
Vilka av finalisterna i Retail Awards som slutligen står som vinnare kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 15 maj.