Att ombudsnätet på många håll är överbelastat, speciellt i tider runt Black Friday och julhandeln, är de flesta e-handlare förmodligen plågsamt medvetna om. Så sent som i veckan gick det att läsa i årets E-barometer att svensk e-handel väntas växa med 14 procent under 2019, vilket i så fall skulle innebära att e-handeln omsätter 88 miljarder kronor vid årets slut.
LÄS ÄVEN: Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"
Frågan som infinner sig är förstås hur den ständigt växande mängden av paket egentligen ska distribueras ut till e-handelskunderna. Enligt de flesta bedömare kommer det inte att räcka med fler ombud och nyare tjänster som paketskåp om e-handeln fortsätter att växa i samma takt som hittills. Det som däremot har lyfts fram som det främsta alternativet, och till och med som e-handelns framtid, är hemleveranserna.
Över hälften går direkt hem
Många e-handelsaktörer, åtminstone bland de lite större bolagen, erbjuder redan i dag olika typer av hemleverans till åtminstone en del av sina kunder. Vi bestämde oss för att fråga några av dem hur det egentligen fungerar med hemleveranserna. Hur stort är intresset för att få sitt paket hem till dörren, antingen via ett bud som lämnar av paketet eller i form av ett paket i brevlådan? Och framför allt - vilken roll tror e-handlarna att hemleveransen kommer att spela i framtiden?
Nätapoteket Apotea har etablerat sig som något av en fraktexpert inom svensk e-handel. I ett mejl till Ehandel.se berättar företagets marknadschef Sofia Modig att företaget alltid erbjuder hemleverans kostnadsfritt. I vissa fall kommer dock den kostnadsfria hemleveransen med ett visst köpkrav, till exempel att man måste beställa för över 300 kronor.
- Över hälften av alla våra leveranser når direkt hem till kunden, skriver Sofia Modig.
Hur skiljer sig intresset för hemleveranserna åt om man jämför Stockholm med övriga Sverige, eller större städer med landsbygd?
- Hemleveranser är mer välkänt i storstäder och används därav mer frekvent där. På landsbygden är det mer en positiv överraskning när paketet kan komma direkt hem och ingenting som kunden räknar med.
Köpgräns drar ner intresset
Hos Apotea är man fast övertygad om att hemleveranserna är här för att stanna.
- Vi tror hemleveranser är en växande tjänst som på sikt kommer ta större plats i leveransalternativen. Både budfirma samt paket direkt i brevlåda ökar, det är mer innehållet som reglerar vilket alternativ som passar bäst.
För kunder som handlar hos Bangerhead är hemleveransen kostnadsfri ifall man bor i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Västerås. Enligt medgrundaren Thomas Grabe täcker Bangerheads hemleveranser med Best även resten av landet, men är då gratis först om köpet överstiger ett visst belopp.
Hur stor andel av era kunder väljer hemleverans?
- I storstäderna ligger vi över 50 procent medan det ute i landet är lägre på grund av köpgränsen.
"Hundra gånger bättre"
Att hemleveranserna är mer etablerade - och förmånligare för kunderna - att använda i exempelvis Stockholm, har förstås fått konsekvenser. Thomas Grabe vittnar om att intresset för hemleverans ökar i storstäderna just eftersom fler har provat på upplägget där.
- Där är inte Budbee eller Best "udda" fraktalternativ, utan många har blivit vana vid att få sakerna hela vägen hem. När fler erbjuds samma service lär intresset vara lika högt överallt.
Huruvida hemleveranserna tar över svensk e-handel efter den nuvarande ombudseran återstår förstås att se, men Thomas Grabe hör till de som förespråkar en sådan utveckling.
- Med hemleverans är din mentala ansträngning över så fort du ser tacksidan efter din onlinebetalning, då vet du att grejerna kommer hem och du slipper tänka mer på det. Det är hundra gånger bättre än grubbla över den där SMS-avin och sedan tvingas åka till ICA för att hämta ditt paket. Det är ofrånkomligt att primärt leveranssätt kommer att bli leverans till hemmet i alla tätorter, säger han, och fortsätter:
- Jag tror att det mest logiska är en hybrid mellan Budbee och Instabox. Lägenhetsfastigheter har en dedikerad paketautomat i eller i anslutning till huset som boende kan beställa till, och de som bor i villa eller liknande får paketet på samma sätt som vanliga brev har levererats i urminnes tid. En förutsättning i allt detta är dock att politiker säkerställer ickeproprietära paketskåp som inte är bundna till en specifik speditör.
Gratis vid beställning i butik
Skönhetsaktören Kicks, som säljer både via ett eget butiksnät och en e-handel, är inne på samma spår. Företagets PR-chef Maria Kempe berättar att både hemleveranser och andra nyare leveranssätt - som Instabox - ökar.
- Det våra kunder uppskattar här är att de slipper stå i kö när de hämtar ut sitt paket, det går snabbt att få paketet och fraktavgiften är låg, säger Maria Kempe.
Hon tror att framtidens konsumenter kommer att ställa allt högre krav på hållbarhet och flexibilitet när det kommer till e-handelsleveranser.
- För oss var det också en viktig parameter när vi valde samarbetspartners för våra expressleveranser, dvs att de har ett starkt hållbarhetstänk kring sina leveranser. Både Best Transport och Instabox arbetar målmedvetet med att ta ansvar för sina kunders klimatpåverkan. Gemensamt för bolagen är bland annat att de hela tiden arbetar med att optimera sin trafikplanering och samlastar olika sändningar för att få effektiva rutter.
Vilket upplägg har ni för hemleverans? Får kunden betala extra eller ingår det ifall man till exempel handlar för ett visst belopp?
- Kicks lager är strategiskt beläget i Jordbro, strax söder om Stockholm, vilket möjliggör att 2,4 miljoner mottagare i Stockholm och Uppsala kan få sitt paket hem till dörren redan samma kväll. Detta vid beställningar lagda före klockan 12.30 under vardagar. Boende i övriga delar av landet får sitt paket dagen efter.
- Hemleverans med Best Transport kostar 39 kronor för alla, oavsett köpbelopp eller medlemsnivå. Gör kunden en beställning via Ipads i butik är hemleveransen gratis.
"Stockholm helt klart överrepresenterat"
Just de kunder som väljer att beställa via en iPad i någon av Kicks butiker, och då framför allt i centrala Stockholm, har också visat sig vara mer intresserade av hemleveranser än genomsnittet bland Kicks e-handelskunder.
- Hemleverans utgör än så länge ett mindre populärt leveranssätt för våra kunder men vi ser att det stadigt växer.
Hos NetOnNet erbjuds kunderna alltid fri hemleverans för produkter som kräver det, berättar företagets presschef Nora Ay. För snabbare hemleverans, till exempel samma dag, tas dock en avgift ut.
- Vi har en stadigt ökande andel "personliga hemleveranser", där kund gjort ett aktivt val om att t ex få hem varan snabbare eller vill kunna påverka leveransdag och leveranstid. Brevlådeleveranser står för en betydande andel av våra leveranser.
Hur skiljer sig intresset för hemleverans åt om man jämför Stockholm med övriga Sverige?
- Stockholm är helt klart överrepresenterat när det kommer till snabba hemleveranser men vi ser även en ökad efterfrågan av hemleveranser bland våra kunder utanför storstäderna.
Paketskåpen ökar först?
Precis som Apotea, Bangerhead och Kicks förbereder sig NetOnNet på en framtid där hemleveranserna tar större andelar på bekostnad av leverans till ombud. Innan det sker ser Nora Ay dock framför sig att någon form av mellanting - som hon beskriver som "hemnära leverans" får ett uppsving. Det skulle till exempel kunna handla om paketboxar i varje bostadsområde.
- Det finns idag en lucka mellan ombud och hemleverans att fylla där man kan nå bättre tillgänglighet än ombud, utan att behöva ta emot paketet personligen.