Den digitala skräddaren och e-handeln Tailor Store har sitt huvudkontor på Garnisonsgatan i norra Helsingborg. På väggarna hänger exotiska masker och foton från Sri Lanka, som är en betydande pusselbit av företaget. På ön strax söder om Indien ligger Tailor Stores skrädderier som syr upp skjortor enligt varje kunds egna mått och önskemål som man kan precisera på företagets sajt.
Företaget grundades av Magnus Loodberg och Mats-Ola Ström 2003, men förra året har varit ett av de mer spännande åren för Tailor Store. Jan Höjman, som varit vd sedan 2006, gick i pension och Magnus Loodberg, tillsattes som ny VD. Magnus tog över styret med ett starkt fokus på företagets affärsidé "Att handla kläder med perfekt passform och snabba leveranser" - och gjorde många stora förändringar. Bland annat riktade han företagets fokus mot en produkt specifikt, och besegrade en av deras största utmaningar med hjälp av artificiell intelligens.
LÄS ÄVEN: E-handlaren Tailor Store får en ny vd
Tailor Stores första produkt var skjortan, och sen tillkom det bland annat kostym, jacka, rock, piké och chinos. Men under 2018 tog de ett beslut om att göra en nysatsning på sin originalprodukt.
Vår ambition är att göra hela skjortans upplevelse till något extra. Allt från skjortans tyger och detaljer till frakt och leveranstid - alltså alla delar i upplevelsen av att handla hos oss. Vi har därför tagit många beslut under förra året, till exempel tillfört nya fraktmetoder så att leveransen från skrädderiet till kunden inte tar mer än två dagar. Vi har också jobbat mycket med produktionen, för att få ner produktionen till en-två dagar, så att kunden kan få sin skjorta sydd och levererad på mindre än en vecka, berättar Nikolas Harvey, operativ chef på Tailor Store, för Ehandel.se.
Artificiell intelligens förenklar proseccen
I höstas lanserade Tailor Store en måttagningsapp, Size:me, som ska göra det lätt för kunden att mäta sig och beställa sin skjorta. Man lutar telefonen mot väggen och tar två bilder, en framifrån och en från sidan, sen fyller man i sin vikt och längd och då beräknar den nyutvecklade algoritmen alla mått som kunden har, och som skräddaren behöver.
Appen gör hela processen mycket enklare, eftersom att de flesta nykunder har känt sig lite osäkra med att mäta sig själva. Och hela vår idé handlar ju om att man ska beställa en skräddarsydd skjorta på nätet, så det har varit något som vi har jobbat på. Appen jobbade vi med i ungefär två år, och lanserade den i höstas, säger Nikolas Harvey.
LÄS ÄVEN: Tailor Store ersätter måttbanden med artificiell intelligens
Den nya måttagningsappen blev en succé och mottogs mycket väl av många nya kunder.
Vi har fått väldigt bra feedback, och det kan man också läsa i våra omdömen på Appstore eller Google Play. Eftersom många är skeptiska i början, blir de flesta överraskade över hur bra slutresultatet blir. Vilket är jättekul för oss, säger Nikolas Harvey.
Företagets nykunder behöver inte ta nya mått, men hälften av deras nykunder använder sig av appen. Den resterande gruppen nykunder använder sig dock fortfarande av det traditionella måttbandet, så det är fortfarande många som vill gå den klassiska vägen.
Det är svårt att säga exakt om det har med appen att göra, eftersom att vi gjorde många förändringar i höstas. Men vi har, på ett ungefär, dubblat antalet kunder varje vecka sedan vi lanserade Size:me. Idag ligger vi på 100-150 nya kunder per dag, och förr låg vi på 50-70 nykunder om dagen. Jag tror, att appen definitivt är en stor del av ökningen och att många av de som beställer genom appen idag, tidigare inte ens hade tagit sig tiden att bli kunder hos oss överhuvudtaget. För att vad vi har förstått, så kändes det klassiska måttbandet för osäkert för många, säger Nikolas Harvey.
Nikolas berättar att det var Magnus Loodberg, den nya vd:n, som utvecklade stora delar utav appen.
Vår största utmaning har alltid varit att få kunden att ta första steget över tröskeln, att få fler nykunder. Eftersom man behöver mäta sig själv kan det upplevas som jobbigt att börja handla hos oss. Det är ju enklare att bara gå in och köpa en skjorta online i någon standardstorlek. Men nu, med den nya appen blir allt så mycket enklare. Och, de som en gång handlat hos oss är i de allra flesta fall återkommande kunder. De är verkligen jättenöjda och säger ofta att de aldrig kommer att handla skjortor någon annanstans, säger Nikolas Harvey.
Måttbandet har länge varit företagets signatur, så att säga. Det ingick i startpaket och de skickade ofta ut det. Men nu är det inte lika viktigt längre då tanken är att appen ska ersätta måttbandet.
Den är enkel att använda och tillgänglig för alla, den är gratis och är bättre för miljön på många sätt, eftersom det kostar och smutsar ner miljön att tillverka och skicka måttband, säger Nikolas Harvey.
En av Tailor Stores utmaningar har länge varit att få fler nya kunder. Men nu när appen mottogs så väl och de kan se en nykundsökning, kan de säga att de har lyckats klara av den utmaningen.
Det är ett stort steg för oss, som gör det mycket enklare att skaffa nykunder, men man ska aldrig nöja sig, säger Nikolas Harvey.
5000 skjortor i veckan
Men Tailor Store har fortfarande några utmaningar kvar att ta sig an.
Det som vi jobbar på nu, är vår kapacitet. Vi syr skjortor i vårt eget dotterbolag Tailor Store International, på Sri Lanka, vilket gör att vi har kontroll över hur mycket vi kan sy och planera det, men samtidigt är det svårt att förutspå hur försäljningen kommer att se ut. Vi sätter upp ett tak för hur många skjortor vi ska kunna sy i veckan, men nackdelen med det är att vi ibland får in fler beställningar än vad vi har förberett oss på, vilket skapar längre väntetid för kunden. Det är därför vår största utmaning just nu, och vi jobbar hårt med att konstant ha en kapacitet som ska täcka alla ordrar, säger Nikolas Harvey.
För ett halvår sen klarade Tailor Store av att sy 2000 skjortor i veckan. Nu har de en kapacitet på 3300 skjortor, och om två månader ska de öka till 4000 skjortor i veckan. Målet är att, om ungefär ett år, kunna tillverka 5000 skräddarsydda skjortor i veckan.
Det är en jättestor ökning, så nu är de press på marknadsavdelningen att kunna sälja dem också. Men utökningen av vår produktionskapacitet gör vi dels för att vi ska kunna sälja mer, men främst för att säkerställa att vi kan få bort köer väldigt fort, speciellt efter stora säljdagar som exempelvis Black Friday, säger Nikolas Harvey.
Skrädderierna på Sri Lanka
Ökar produktionskapaciteten
Tailor Stores första skrädderi byggdes i Alawaa på Sri Lanka och är idag deras huvudskrädderi. För att kunna öka sin kapacitet har företaget nyligen även byggt ett skrädderi i staden Maho. Idag arbetar drygt 500 anställda på de två skrädderierna. För att möjliggöra nästa års mål för skräddarnas produktionskapacitet, bygger Tailor Store ytterligare en byggnad i Maho.
LÄS ÄVEN: Tailor Store expanderar med nytt skrädderi på Sri Lanka
- Vi gör allt vi kan för att göra produktionen mer effektiv. Vi jobbar på att utöka plats och personal, och för två år sedan digitaliserade vi även hela produktionen. Det handlade om att ersätta alla beställningsspecifikationer med bland annat skjortmått som var i pappersform, till surfplattor. Nu får skräddarna alla beställningar mycket snabbare och ser exakt vad som ska göras, säger Nikolas Harvey.
För räkenskapsåret juli 2017 till och med den sista juni 2018 sjönk omsättningen från 76,9 till 74,5 miljoner kronor. Men Nikolas Harvey förklarar att det berodde på att de laddade inför alla förändringar som nu istället ökar deras omsättning ännu mer.
LÄS ÄVEN: Tailor Store backar - omsätter 74,5 miljoner kronor
Om vi ser tillbaka lite mer än ett år, så tycker jag att vi har “stått stilla” i omsättningen ganska länge. Vi har ökat och minskat lite fram och tillbaka i ett par år. Mycket har ju varit på grund av att vi nådde vår maxproduktion. När vi sedan tog stegen till att rikta vårt fokus på skjortan, sålde vi också mindre då vi pausade eller tog bort många av våra andra produkter. Förra årets första halvår får man därför se som ett litet “mellanår”, vi laddade inför detta året och inför alla förändringar, säger Nikolas Harvey.
Vd Magnus Loodberg, tillägger:
Just nu rullar vår omsättning på 85-90 miljoner, så det går mycket bättre nu när alla förändringar vi gjort börjat falla på plats. Sen har vi har en vår framför oss, och då brukar det vara mycket mer försäljning, plus att vi har ökat vårt nykundsinflöde med 50 procent och vår kapacitet ökar också hela tiden. Statistiken ser därför väldigt positiv ut.
Satsar på välgörenhet
Fram till för ungefär fyra år sedan hade Tailor Store ett buffertlager i Helsingborg, där lagrade företaget allt som inte var skräddarsytt, till exempel accessoarer som manschettknappar eller slipsar. Men nu är allt flyttat till deras distributionscentral på Sri Lanka.
På den tiden sålde vi mestadels i Sverige och våra grannländer. Allt som syddes på Sri Lanka kom då hit och vi packade om alla beställningar här för att lägga ner de accessoarer som var beställda. Vi flyttade distributionscentralen till Sri Lanka för att göra hela processen smidigare och mer miljövänlig. När en skjorta har sytts klart, skickas den nu direkt till lagret och packas ihop med till exempel en slips och skickas direkt iväg till kunden, säger Nikolas Harvey.
I många aspekter av deras verksamhet smyger sig miljömedvetenheten in. Något som kanske inte så många vet, är att Tailor Store jobbar mycket med CSR, Corporate Social Responsibility. Enligt företaget, är det en naturlig del av deras verksamhet.
Det är något som ligger oss varmt om hjärtat, både vår förra och vår nya vd jobbar mycket med det. Just nu håller Jan Höjman, förra VD:n som fortfarande är delägare och jobbar med vårt CSR arbete, på att ta fram alla siffror på våra flygresor, på hur mycket paket vi har skickat och vart alla paketen har gått, så att vi kan räkna ut hur mycket avtramp det gör på miljön. Sen fortsätter vi att plantera regnskog på Sri Lanka, det har vi gjort i några år nu och vi kommer att fortsätta med det, berättar Nikolas och tillägger:
En del i CSR-arbetet handlar också om vad man gör för andra människor. Vi sponsrade bland annat en schackspelare på Sri Lanka, med att betala hans flygresa till en tävling. En annan gång hjälpte vi en munk. Han bodde i en by som förstördes under kriget och vi byggde ett hus till honom och ett tempel, vilket ledde till att folket kom tillbaka till byn och den blev levande igen.
Hur ser ni på framtiden?
Vi kanske är lite annorlunda än alla andra e-handlare för vi pratar hellre i produkter än siffror. Det är för oss lättare att ta på, och lättare att jobba mot. Så våra mål för 2019 är att hålla en stadig försäljning på minst 3000 skjortor i veckan, och sen fortsätta öka försäljningen och kapaciteten, säger Nikolas Harvey.