ANNONS

Swish om problemen: "Det som hänt är djupt beklagligt"

Swish om problemen: "Det som hänt är djupt beklagligt"
Carl Molinero
Foto: GetSwish

E-handlarna fyllde upp minnet hos Swish så att allt slutade att fungera.

ANNONS

I går kunde vi meddela att betaltjänsten Swish för handel kommer att se dagens ljus igen tidigast i slutet av augusti. Tråkiga nyheter förstås och som tidigare hade inte alla handlare hunnits meddelas om detta då bankerna meddelar handlarna i olika snabb takt.

I går kom dock till slut ett officiellt pressmeddelande, inte via Facebook, som försöker förklara vad som faktiskt hänt.

Driftstörningarna för Swish började redan den 24 maj och påverkade e-handelsbetalningar, privata överföringar och företagstjänsten. Problemet ska ha härletts till en dålig implementation av Swish för handel som alltså är tjänsten för nätbutiker.

- Efter felsökning visade det sig att problemen kunde kopplas ihop med den nya tjänsten för e- och m-handel, Swish för handel. Orsaken var ett teknikval och en felaktig implementering, vilket ledde till minnesproblemen, skriver Getswish.

E-handlarnas betalningar överbelastade helt enkelt systemet där Bankgirot är driftpartner. Minnet "tog slut" eftersom Swish för handel inte hade byggts korrekt.

"Ska öka hela tjänstens driftsäkerhet"

Eftersom systemet byggts upp fel var det ingen enkel fix som kunde lösa problemet utan man jobbar just nu med att bygga om systemet. Detta så att Swish ska kunna fungera långsiktigt. Oavsett anledning så är förstås Swish ansvariga och styrelsordföranden, Carl Molinero, är mycket ledsen över hur det hela fortlöpt.

- Det som har hänt är djupt beklagligt och de problem som driftstoppet har inneburit är inte acceptabla. Nu fokuserar vi på att öka hela tjänstens driftsäkerhet för att kunna hantera det ständigt ökande antalet betalningar, säger Carl Molinero, styrelseordförande i GetSwish AB.

Tidigast i slutet av augusti är den tidpunkt som är angiven för Swish för handels återuppståndelse. På tjänstens driftstatussida är det dock markerat för underhåll fram till 31 augusti. Men då bör i alla fall tester vara igång av det nya systemet.

Befintliga integrationer som gjorts mot Swish för handel ska fortsatt fungera. Det är alltså bara i bankernas system som åtgärder kommer att göras.

- Ambitionen är att få Swish för handel i drift igen under andra halvan av augusti. Den nya versionen kommer att fungera med befintliga integrationer i e- och m-butiker, skriver företaget.

LÄS ÄVEN:
Swish för e-handel byggs om - start i slutet av augusti
Vad händer egentligen med Swish för handel?
Klarna stoppar testerna med Swish
Swish avstängt på obestämd tid - e-handlare ej informerade

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se