ANNONS

Swedol lanserar ny e-handel efter mycket starkt 2017

Swedol lanserar ny e-handel efter mycket starkt 2017

Satsar på Magento multisite.

ANNONS

Miljardbolaget Swedol fortsätter att avancera på e-handelsfronten. Företaget erbjuder - bland mycket annat - arbetskläder, verktyg och elartiklar till små och medelstora bolag. Efter att ha satsat miljonbelopp på e-handeln så verkar det mesta peka uppåt för företaget.

LÄS ÄVEN: Rejält uppåt för Swedol - lade 5 miljoner på nätbutiken

"En relativt låg andel"

Swedol ökade sin omsättning till strax över 3 miljarder kronor i fjol, jämfört med 2,4 miljarder året innan. E-handeln sägs dock fortfarande stå för en liten del av försäljningen.

- Ett område som vi arbetar för att utveckla är digitaliseringen av verksamheten där vi både kan stärka vårt erbjudande ut mot kund och effektivisera våra processer. En del i detta är att förbättra vår e-handel. Vi ser e-handel som en viktig del i Swedols omnikanalkoncept men försäljning via e-handel står fortfarande för en relativt låg andel av koncernens totala försäljning, förklarar Clein Johansson Ullenvik, vd och koncernchef, i årsrapporten.

"Kraftfull multisitelösning"

Nu meddelar företaget Lybe, som har som ambition att vara Sveriges främsta e-handelsbyrå, att Swedol “storsatsar” på e-handeln. Byrån ska ha fått i uppdrag att se över företagets e-handel och i ett första steg har man nu lanserat Swedols varumärke Grolls på e-handelsplattformen Magento.

- En kraftfull multisitelösning har med den första lanseringen etablerats. Denna grund möjliggör kontinuerliga tillägg av fler Swedolbolag för att dra nytta av synergier och skaleffekter, kommenterar Tomas Bengtsson, vd på Lybe.

Den nya plattformen ska bjuda på utökade funktioner för att stödja B2B-processer som kundunika prislistor och kataloger samt “budgethantering och kundhierarkier”.

Swedolkoncernen består idag av varumärkena Swedol, GrollsUnivern och Nima och fler av dessa är alltså på väg att få en uppgraderad sajt. Norska Univern, som säljer arbetskläder, kan vara den nätbutik som är i störst behov av en uppgradering.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se