Förra året släppte Avensia en undersökning som visade att svenska detaljister hade en bit kvar att gå i sina omnikanal-satsningar. Svenska företag hade helt enkelt inte gjort tillräckligt för att integrera sina försäljningskanaler on- och offline.
Nu har man med förra årets undersökning som grund kikat lite närmare på 30 av de största detaljhandlarnas omnikanal-satsningar i Sverige, Norge och Danmark i en ny rapport. Och även om vissa har lyckats bra i sina satsningar verkar det inte ha hänt överdrivet mycket.
– Många företag sitter fortfarande fast i gamla affärsmodeller och kommer snart att bli frånåkta av pureplayers och mer agila företag. Det hjälper inte att arbeta med en inkrementell förändring utan du måste göra något dramatiskt för att förvandla dig, säger Jörgen Bertilsson, VP Global Sales på Avensia.
Intersport och Siba i topp
Baserat på 16 grundläggande omnikanal-kriterier har detaljhandlarna belönats med poäng och sedan jämförts med varandra både individuellt, nationellt och bransch. Utifrån analysen har man sedan dragit slutsatser om vilka företag och branscher som är bäst, respektive sämst, samt vad som måste förbättras i framtiden
Bäst i Sverige och hela Skandinavien är svenska och danska Intersport, samt svenska SIBA. De är de enda företagen som enligt Avensias index kan klassas som omnikanal-redo. På andra plats kom Lindex och Clas Ohlsson följda av Hemtex, Panduro och IKEA.
– Utvecklingen går snabbare än vad företagen kan anpassa sig och detta leder till ett maktskifte på marknaden, säger Jörgen Bertilsson.