Svenska tidskrifter och magasin har det tufft med vikande upplagor och uppsagd personal. Man behöver helt enkelt hitta nya vägar till sina läsare, och enligt många står tidskriftsläsandet inför samma utmaningar som skivindustrin gjorde för fem år sedan.
Men med smarta telefoner och surfplattans starka intåg har man nu ett verktyg som kan bli lösningen för digital distribution av tidskrifter på samma sätt som Spotify blivit för musik, och strömmande filmtjänster för filmtittandet.
I går lanserades Readly, en ny svensk tjänst som har siktet på att bli ett Spotify för tidskrifter. Det som skiljer Readly från andra liknande tjänster är att man får tillgång till alla tidskrifter som anslutit sig. Det handlar alltså inte om att köpa enstaka lösnummer eller att prenumerera på enstaka tidskrifter utan man får tillgång alla nummer, av alla tidningar
– Precis som Spotify gör det enkelt för lyssnaren att finna favoritartisterna och ny musik, möjliggör Readly för läsaren att läsa såväl favoritmagasin som att hitta ny intressant läsning i andra magasin, säger Per Hellberg, tillträdande VD på Readly
Prova gratisnummer av varje tidskrift
Readlys app finns nu tillgänglig på App Store, och för 99 kronor i månaden blir det möjligt att tanka hem och läsa alla tidskrifter som finns i Readlys utbud. Det kommer också att vara möjligt att testa ett nummer av varje tidskrift utan kostnad.
- Readly använder samma modell som Spotify och Netflix. Ett fast pris och ”all you can eat”, ett betalningssystem som uppskattas av konsumenterna. På kort tid har ett tiotal svenska förlag gått med i Readly, och redan från start finns över 200 tidningar att läsa och antalet växer hela tiden, säger Per Hellberg.
Man kommer att förhandla med ytterligare förlag och tidskrifter löpande, och Readly har höga ambitioner och planerar att växa internationellt.
– Vi vill leda digitaliseringen av tidningsbranschen. Planen är att växa vidare i de nordiska grannländerna, i Nordamerika och på nyckelmarknader i Europa. För amerikanska tidningsförlag är det en chans att hitta nya läsare över hela världen, utan kostnader för distribution av den fysiska tidningen, säger Per Hellberg.
Källa: Press