I USA är omsättningen från e-handeln mellan företag omkring dubbelt så hög som inom detaljhandeln, och under 2013 väntas B2B-sektorn omsätta runt 559 miljarder dollar. Något som bland annat Staples, en av världens största leverantörer av kontorsmaterial, insett och under de kommande åren gör man en rejäl satsning inom området.
Omkring hälften av de företag som erbjuder sina B2B-kunder möjligheten att köpa produkter på nätet ser både en ökning av ordervärdet, och lägre kostnader för att få nya kunder. Men trots att det finns stora möjligheter, är e-handel något som många B2B-företag i Sverige inte riktigt anpassat sig till.
Och enligt den undersökning som svenska Episerver har gjort förhåller sig de stora svenska tillverkande industriföretagen fortfarande avvaktande till e-handel mellan företag. Bara drygt 40 procent av de som svarat uppger att de har någon form av e-handel, och av dem som inte har det, planerar knappt hälften att börja med e-handel.
Servicen viktigast
Undersökningar visar också att B2B-företag som inte tar till sig näthandeln löper stor risk att tappa marknadsandelar. Man riskerar även betydligt lägre konkurrensförmåga i framtiden. Men bland de som väljer att sälja till sina företagskunder via nätet är erfarenheterna dock goda enligt Episerver.
Drygt en tredjedel har sett en ökad omsättning, hälften har nått nya kundgrupper och över hälften ser en förändring i kundernas köpmönster. Till exempel beställningar efter kontorstid och fler ordrar per kund.
Men ökad omsättning är inte det vanligaste skälet till att satsa på e-handel, bara 14 procent av de tillfrågade uppger detta. Betydligt viktigare var att ge kunderna bättre service, vilket 55 procent svarade.
Faxen, still going strong
Skälen till att inte arbeta med e-handel varierar stort. Det vanligaste svaret, från en fjärdedel av dem som inte har e-handel, är att de inte ser det som en konkurrensfördel. 12 procent uppger att it-miljön inte gör det möjligt, eller att de inte har budget för en sådan satsning.
Den vanligaste införsäljningsmetoden bland dem som inte arbetar med e-handel är personlig försäljning ute hos kund och ordermottagningen sker vanligast via e-post, personligt ute hos kund eller via telefon. 14 procent tar också fortfarande emot order per fax.
– Svensk detaljhandel väntas i år sälja för 37 miljarder kronor på nätet. Om man översätter erfarenheterna från USA, det vill säga att B2B-försäljningen över Internet är dubbelt så stor som e-handeln till konsument, innebär det att den i Sverige skulle vara värd omkring 75 miljarder kronor. Mot den bakgrunden tycker via att det är ganska märkligt att så få svenska B2B-företag använder sig av e-handel som försäljningskanal, säger Rickard Ljungman som är e-handelsspecialist på Episerver.
Källa: Press