I juli kom för första gången mindre än en fjärdedel, 23 procent, av besöken till e-handlarna via en dator. 66 procent av besöken hos e-handlarna skedde via en mobiltelefon, och 11 procent använde sig av en surfplatta.
Desktop fortsätter att tappa
Datan ovan kommer från vår statistiktjänst Ehandel.se Analytics, och presenterades i Analysbrevet som gick ut tidigare i dag. I samma brev gick det att läsa att det också var mobiltelefonen som stod för den största delen av orderingången i juli, medan datorn stannade på rekordlåga 33 procent.
- 54 procent, den högsta andelen hittills, lades via mobil vilket gör det till den tredje månaden i rad då mer än hälften av alla order lades via mobil. Surfplattan står för de resterande 13 procenten, skriver Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, i brevet.
Vad gäller intäkterna såg fördelningen ut på ett liknande sätt, även om datorn och surfplattan i det fallet inte blev lika utmanövrerade av mobiltelefonen.
Endast 7 procents tillväxt i juli
Som vi tidigare har berättat, är den rekordvarma sommaren inte direkt någon fullträff för landets e-handlare. Nu kan vi avslöja att intäktsökningen för svensk e-handel stannade på sju procent i juli månad. Det kan jämföras med 18 procents tillväxt i årets juni, då vädret ska ha legat närmare det normala.
Även antalet order ökade med sju procent i årets juli, men när det gällde besöken fick månaden faktiskt till en ökning på 15 procent. Det verkar alltså som att en hel del har tillbringat semestern med att surfa in på diverse e-handelssajter, men undvikit att lägga några beställningar.
- När temperaturen går upp kan vi ofta se att det går sämre för e-handeln. Och det är precis vad som hänt under juli månad, konstaterar Joakim Andersen.
Vill du också få koll på det senaste via vårt Analysbrev? Prenumerera via denna länk.