ANNONS

Svag Q4-tillväxt för nätmaten: "Klart högre första kvartalet"

Svag Q4-tillväxt för nätmaten: "Klart högre första kvartalet"
Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel

Ökade med 26,7 procent över hela året.

ANNONS

E-handeln med mat har länge förutspåtts en lysande framtid och de stora dagligvarukedjorna har på senare tid försökt överträffa varandra med olika satsningar på onlineområdet. Hittills har dock det stora genombrottet för livsmedel på nätet låtit vänta på sig. I början av 2018 spåddes dagligvaruhandeln på nätet omsätta 5,7 miljarder kronor under hela året.

Det hade i så fall inneburit en ökning på 24 procent jämfört med året innan, och 5,7 miljarder kan förstås låta som en ganska stor summa. Onlineförsäljningen utgör dock fortfarande bara några få procent av den totala dagligvaruhandeln i Sverige.

LÄS ÄVEN: Prognos: Så många miljarder omsätter nätmaten i år

Lägre tillväxt i december

Nu visar en ny undersökning, Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med HUI Research, att ökningen för nätmaten under 2018 slutade på 26,7 procent. Det kan jämföras med att försäljningen i fysiska butiker ökade med 2,6 procent.

Enligt undersökningen ska tillväxten ha varit starkast i början av året. Under Q4 ökade dagligvaruhandeln online endast med drygt 21 procent, och december var en av de sämsta tillväxtmånaderna med en ökning på strax över 19 procent. Endast september visade upp en lägre e-handelstillväxt.

- Tillväxttakten för såväl försäljning i butik som i e-handel avmattades något under året och var klart högre under det första kvartalet än under det fjärde kvartalet, skriver Svensk Dagligvaruhandel i ett pressmeddelande.

"Synen på ekonomin har försämrats"

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, kommenterar utvecklingen:

- Under året har hushållens syn på ekonomin försämrats enligt konjunkturinstitutet. Det kan ha påverkat tillväxttakten under slutet av 2018 men sett över hela året ser det stabilt ut.

Januari, april och juli sticker i rapporten ut som starka e-handelsmånader. Samtliga visar upp en e-handelstillväxt på över 35 procent, jämfört med samma månad året innan.

I Dagligvaruindex ingår ICA Nära, ICA Supermarket, ICA Kvantum, ICA Maxi, Stora Coop, Coop, Lilla Coop, Citygross, EKO, Hemköp, Willys, Willys Hemma, Eurocash, Mat.se, Middagsfrid, Linas matkasse, Mat och Ro, FODI och Delitea. Samtliga aktörer har delat med sig av sin försäljningsstatistik 12 gånger under det gångna året.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap