ANNONS

Studio Heijne miljösatsar med produktion på beställning

Studio Heijne miljösatsar med produktion på beställning
Wendy Heijne vill kapa massproduktion i sin nya e-handel

När det nya onlinemodemärket Studio Heijne öppnar för beställningar den 29 augusti är det med ett nytt koncept som ska ge kunderna mervärde och samtidigt göra en insats för ett mer hållbart samhälle.

ANNONS

För Wendy Heijne, som tidigare arbetat som designer för H&M, är det ett välkänt problem att den delen av modebranschen som erbjuder massproducerade varor ofta tillverkar för många exemplar av varje produkt. När hon nu har grundat e-handeln Studio Heijne är det därför med ett helt nytt koncept.

- Genom att göra tillverkningen av plaggen efter kundens beställning produceras inga överflödiga produkter. Konceptet handlar också om möjligheten att kunna skräddarsy produkter efter eget tycke och smak, vilket gör att vi kan erbjuda många olika varianter baserat på en och samma klänning. En specifik klänningdesign kan exempelvis generera mer än 200 olika slutprodukter, förklarar hon.

Sys efter beställning i Litauen

Hos Studio Heijne får kunderna utgå från sex klänningsmodeller som de genom att välja mellan bland annat olika färger och längder kan anpassa efter tycke och smak. Den som inte känner för att göra några val kan förstås även beställa klänningarna i sitt grundutförande.

När beställningen är lagd sys klänningen upp på efterfrågan i företagets ateljé i Litauen innan den levereras till kunden inom ett par veckor.

Är kunderna beredda att vänta i några veckor på sitt plagg nu när många är vana vid att e-handel ska gå snabbt?

- Jag vet att det finns många kvinnor som jag, som har tröttnat på massproducerade plagg och letar efter det personliga och unika. Jag är övertygad om att de kvinnorna har överseende med att det tar lite längre tid att få en produkt som man delvis själv har designat, säger Wendy Heijne.

Förbeställda plagg för otåliga 

Studio Heijne kommer även att erbjuda några utvalda plagg som har förbeställts för de som vill testa konceptet eller inte vill vänta på sin leverans.

Vad kommer plaggen att kosta?

- Klänningen Workday som syns på hemsidan kommer att kosta mellan 2995 och 3495 svenska kronor, beroende på vilken klänninglängd man väljer.

Studie Heijnes första kollektion presenteras den 29:e augusti och samma datum öppnar studioheijne.com för beställningar. Sortimentet kommer sedan att uppdateras och byggas ut efterhand.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se