Efter att Animail köpte upp Jarnos Vanhatapios djurbutik ZooZoo räknade man med att omsätta 150 miljoner kronor tillsammans. Den gemensamma koncernen omsatte dock endast 117 miljoner i fjol och man gör samtidigt en förlust på 38 miljoner rapporterar Dagens industri.
- De möjligheter vi såg med förvärvet har införlivats och på det sättet var affären väldigt bra. Men det är tufft att ta över bolag och vi hade en stökig lagerflytt. Det kostar pengar när saker inte följer plan men vi hade också ett par dagars försening med leveranser vilket påverkade kundupplevelsen. Det problemet är löst nu, säger Karl Prytz, VD på Animail, till Dagens industri.
Vi har tidigare gått djupt in på den mördande konkurrens som finns bland djurbutiker online.
I och med uppköpet av ZooZoo ska bolaget samtidigt tagit ett steg mot att arbeta mot lönsamhet och inte bara att ta marknadsandelar. Bolagets största konkurrent är de fysiska butikerna vilket man klargjort flera gånger. Det handlar alltså om att locka ut djurägarna på nätet.
2016 kommer inte ge vinst
Dagens industri påpekar samtidigt att även om vi sett en konsolidering på marknaden så finns det kvar starka konkurrenter som exempelvis Vetzoo. En butik som dubblade sin omsättning till 38 miljoner förra året och i år räknar med att gå med vinst.
- Jag är trygg med vår marknadsposition och när det gäller Vetzoo och andra e-handelsaktörer så har vi en samsyn i att vi driver en utveckling från offline till online och den utvecklingen hjälper de att driva på. Självklart konkurrerar vi om kunder men den största tillväxten kommer från att folk slutar att handla offline, säger Karl Prytz.
Animail räknar inte med ett positivt resultat i år även om man nu arbetar mot lönsamhet.