Plus 313 procent till en nettoomsättning på drygt 12 miljoner kronor. Det är resultatet för Maxgodis.se när första kvartalet nu redovisas. Det kan jämföras med nettoomsättningen under första halvåret förra året, som uppgick till 3,8 miljoner.
Fick in 10 miljoner genom nyemission
En av förklaringarna till den drastiska ökningen kan vara att bolaget bakom e-handeln, Net Trading Group NTG AB, i mars i år genomförde en nyemission, som tecknades till 12,5 miljoner kronor. När emissionskostnaderna var avräknade tillförde emissionen företaget 10 miljoner kronor.
Börsnoterades i juni
En annan bidragande orsak till omsättningsökningen uppges vara att företaget listades på NGM Nordic MTF den 7 juni.
- Vi bedömer att vi med kapitalanskaffningen i samband med listningen på NGM har tillräckligt med rörelsekapital för att nå våra finansiella mål. Det råder ingen tvekan om att vårt erbjudande är riktigt konkurrenskraftigt både genom pris, utbud och bekvämlighet gentemot butikskonkurrenter och e-handelskonkurrenter, skriver företagets VD Morten Hansson i rapporten.
Rörelseresultatet visar dock att företaget går med förlust samt att denna har ökat sedan förra året. Årets första halvår gav ett rörelseresultat på minus 2,2 miljoner, medan förra årets motsvarighet uppgick till minus 1,9 miljoner kronor.
Lansering i Finland väntar
Företaget är nu i full färd med att lansera sig själva även i Finland, och datumet för detta är satt till den 15 september.
- Vad gäller vårt dotterbolag i Finland är vi riktigt nöjda med de personer vi har rekryterat till bolaget. Vi har som tidigare kommunicerat rekryterat Matias Toukonen till Country Manager för NTG i Finland. Matias Toukonen är 32 år och har stor erfarenhet från e-handel och digital marknadsföring där han varit verksam inom retail, skriver Morten Hansson i rapporten.