Fler handlar nu online än i butiker. Enligt siffror ifrån National Retail Federation ska 103 miljoner amerikaner tagit sig ut på nätet och handlat under Thanksgiving och Black Friday-helgen. Detta kan jämföras med 102 miljoner som gav sig ut och slogs i den fysiska handeln.
- Det är tydligt att den gamla traditionen av att ge sig ut till butikerna med familj och vänner nu matchas av den nya tradition av att titta på nätet, säger NRF:s vd och koncernchef Matthew Shay i ett uttalande.
De fysiska butikerna i USA ska även ha sett skiftet komma och istället för att släppa sina erbjudanden när butikerna öppnade, gjorde man dem tillgängliga på nätet långt innan.
"Amazon gör det svårt"
Även med digitala anpassningar sägs det vara svårt för butikskedjorna att ta sig an Amazon. Detta i Amazons hemland USA där man är mycket starka i båda kundbas och logistisk infrastruktur.
- Alla gör sitt bästa för att konkurrera med Amazon, men Amazon gör det svårt. Detaljhandlarna måste ha mycket kraftfulla erbjudanden - när vi är ser allt fler människor limmade vid sina bärbara datorer och mobila enheter, säger David Bassuk, VD på bolaget AlixPartners som hjälper företag utvecklas, till Fortune.
Flera amerikanska butiker och nätbutiker rapporterar samtidigt nya rekord under Black Friday-helgen. Enligt rapporten från National Retail Federation shoppade totalt 151 miljoner amerikaner under Thanksgiving och efterföljande rea-dagar.