ANNONS

Storsatsade på Youtuber - omsätter nu 77 miljoner

Storsatsade på Youtuber - omsätter nu 77 miljoner
Aaron Marino

Dyra kampanjer ger tillväxt.

ANNONS

Under sitt senaste verksamhetsår, som tog slut den sista juni 2017, omsatte Tailor Store knappt 77 miljoner kronor, vilket kan jämföras med drygt 72,5 miljoner året innan. Det innebär en ökning på ungefär sex procent, och företagets vd Jan Höjman berättar för Ehandel.se vad som ligger bakom tillväxten.

- Ökningen sker på bred front men vi har framför allt fått upp omsättningen i USA, som är en mycket spännande marknad, säger han.

LÄS ÄVEN: Tailor Stores ägare blev Årets Företagare i Skåne 

Men att få till en ökad omsättning innebär ofta också utgifter. Under året har Tailor Store ökat sina personalkostnader, men också lagt en del pengar på att marknadsföra företaget i USA.

Bland annat har bolaget anlitat youtubern Aaron Marino för att nå ut på den amerikanska kontinenten. På YouTube-kanalen Alpha M har Aaron i flera videor sålt in Tailor Stores koncept.

Aaron Marino säljer Tailor Stores skjortor:

Snabbast tillväxt i USA

Tailor Stores resultat efter finansnetto kom i år upp i 2,7 miljoner, vilket kan jämföras med knappt 7,5 miljoner året före.

- De här kampanjerna är ganska dyra och de ger inte så höga marginaler, men räknar vi mer på sikt så ser vi att de får in nya kunder som sedan kan bli återkommande, säger Jan Höjman.

Hur stor del av omsättningen står verksamheten i USA för nu?

- Det jag kan säga är att USA är den marknad som har vuxit snabbast under det senaste året, säger Jan Höjman, och tillägger att konverteringen påverkades positivt när Tailor Store införde ett billigare fraktalternativ för de amerikanska konsumenterna.

Tailor Stores största marknad är fortfarande hemlandet Sverige, och sedan turas UK, Schweiz, Tyskland och USA om att inneha platserna två till fem.

- Det växlar från månad till månad men tillväxttakten är som sagt snabbast i USA.

Gör produktionen mer digital

Under det här verksamhetsåret, som företaget nu har hunnit ungefär halvvägs in i, kommer Tailor Store inte att lanseras på några nya marknader. Däremot pågår just nu en “spännande förändring” i företagets produktionsprocess, som sedan ett par år tillbaka sker bland annat på företagets skrädderi på Sri Lanka.

LÄS ÄVEN: Tailor Store expanderar med nytt skrädderi på Sri Lanka

Från och med 2018 kommer den att bli mer digital, vilket ska ge positiv effekt både på ledtiderna och på produkterna Tailor Store säljer.

- Kunden kommer inte att se någon skillnad på sajten, men vi kommer att få en kortare leveranstid och en ännu mer precis produkt. Så köpupplevelsen kommer att bli ännu bättre, lovar Jan Höjman.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se