Den svenska e-handelsjätten Qliro Group med nätbutiker som CDON, Nelly, Tretti, Lekmer och Grymgrossisten tar sig nu an Swish. E-handelskoncernen omsätter strax över 5 miljarder kronor och har på senare tid lagt mycket krut på sin egen betallösning Qliro.
Med detta i bagaget är det förstås mycket intressant att få höra att Gymgrossisten lanserat Swish som betallösning. Swish för e-handel är något vi täckt ordentligt de senaste veckorna och vi har sett butiker som Partykungen och Cyberphoto vara pilotkunder för bankernas nya betallösning.
Enligt Erik Löfgren, som är kommunikationschef för e-handelskoncernen, lanserade Gymgrossisten Swish som betalmetod i förra veckan.
Varför är det en bra betalmetod att erbjuda?
- Det är en enkel och smidig betalmetod, särskilt om man jämför med kort- och direktbanksbetalning, för de som handlar via mobilen och det är en populär app som många använder dagligen för privata transaktioner, säger Erik Löfgren.
Vad tycker era kunder?
- Detta är ju nylanserat, men generellt sett uppskattar Gymgrossistens kunder att vi lanserar nyheter löpande, framför allt om de förenklar shoppingen, och att vi erbjuder flera olika betalmetoder för att tillgodose deras olika behov och önskemål.
"Swish bra komplement till Qliro"
Qliro Group satsar som sagt stort på sin egen betallösning Qliro som är baserad kring faktura och delbetalning. Vi undrar förstås hur man ser på att ta in nya betalmetoder inom koncernen.
Innebär det några utmaningar för er som e-handelskoncern att erbjuda Swish?
- Vi som grupp vill självklart erbjuda det som kunden efterfrågar och ligga i framkant vad gäller de lösningar som vi erbjuder på våra sajter. Betalningar är en mycket viktig del av kundupplevelsen och av denna anledning har vi ju även utvecklat vår egen betallösning i form av Qliro, som har fått ett mycket gott mottagande. Swish kan vara ett bra komplement till detta.
Ska övriga butiker inom koncernen också börja med Swish?
- Det är för tidigt att svara på nu.
Gymgrossisten är en av få butiker inom Qliro Group som tjänar pengar och har bra marginal. Företaget omsatte under förra året 852 miljoner kronor, inkluderat systerbutikerna Bodystore och Milebreaker.