Världens största betalplattform meddelade igår att man nu släpper lös Facebook-handeln på riktigt. Fast då inte på Facebook utan i deras chatt-app Messenger.
E-handelsplattformen Shopify har tidigt omfamnat Facebooks uppvaktning av näthandeln. E-handlare på plattformen kan bland annat sedan tidigare integrera Messenger för kundtjänst.
Shoppa och chatta i realtid
Nu ska man kunna konvertera dessa kundtjänstsamtal till köp. Chatten blir helt enkelt en chatt-shop där man kan bläddra bland butikens varor och välja storlek och till slut köpa varan. Själva kassan ska vara Shopifys egen men den ska samtidigt vara helt integrerad i Messenger.
- Från och med idag kommer kunderna att kunna bläddra och köpa produkter i Messenger - samtidigt som de chattar med dig i realtid. Dina kunder behöver helt enkelt starta en konversation med dig för att sedan klicka på "Shop Now" för att få se ditt utbud. När de upptäcker något de älskar kan de köpa det med bara några få klick, skriver Shopify.
Kunderna kan sedan även få orderuppdatering och fraktstatus via Messenger. Allt ifrån köpprocessen till kundtjänst och statusuppdateringar kring ordern kan alltså skötas på samma ställe.
Att handla i chatt-appar ska vara ett mer utbrett fenomen i Asien men Shopify hoppas nu, tillsammans med Facebook, att det kan få luft under vingarna även i väst. Messenger-handeln är nu tillgänglig för alla Shopifys kunder i USA, Storbritannien, Kanada och Australien.