I september kunde Sportamore visa upp en all time high med över 100 000 beställningar under en och samma månad. Något som tydde på att årets tredje kvartal skulle kunna bli lika bra som det föregående, och så blev det.
Under perioden juli till september uppgick omsättningen till 133 miljoner kronor, att jämföra med 84 miljoner för motsvarande period i fjol. En försäljningsökning på hela 59 procent.
– Det är tydligt att våra intensifierade marknadsföringssatsningar har haft avsedd effekt och det är glädjande att vi trots dessa satsningar uppvisar lönsamhet i vår hemmamarknad Sverige. Detta ligger väl i linje med vår ambition att nu gradvis skifta primärt fokus från maximal tillväxt till tillväxt under lönsamhetsförbättring, säger Johan Ryding, VD för Sportamore.
Nya finansiella mål, ska bli lönsamt
Samtidigt kan man konstatera att segmentet Övriga Norden nu representerar 37 procent av försäljningen, en tydlig ökning mot tidigare perioder, och att det sammanlagda resultatet för bolaget uppgår till -10,8 miljoner. Att jämföra med -4,4 miljoner för samma period föregående år.
– Resultatförsämringen orsakas av fortsatta substantiella satsningar på anskaffning av nya kunder, primärt i segmentet Övriga Norden, säger Johan Ryding.
Under perioden januari till september uppnådde bolaget en omsättning på 368 miljoner kronor jämfört med 251 miljoner i fjol, en ökning med 46 procent. Rörelseresultatet uppgick till –38,4 miljoner kronor.
Sportamore offentliggör i samband med rapporten även ett nytt finansiellt mål och ska nu gradvis skifta primärt fokus från maximal tillväxt till tillväxt under lönsamhetsförbättring.
Målet är att löpande förbättra bolagets lönsamhet i syfte att år 2020 uppnå EBITDA-resultat om 5–10 procent i segmentet Sverige och positivt EBITDA-resultat i segmentet Övriga Norden. Samtidigt är målet att växa snabbare än marknaden.