Det går framåt för uppstickaren bland sportbutiker. För årets andra kvartal rapporterar Sportamore en omsättning på 155 miljoner kronor jämfört med 133 miljoner samma period i fjol. Tillväxten är dock segare än förra året då man ökade med över 50 procent för andra kvartalet. I år blev det alltså runt 17 procents försäljningsökning.
Rörelseresultatet är dock bättre och det landar på 19 000 kronor. En klar förbättring då man förra året gick back 11 miljoner samma period. Nätbutiken verkar hyfsat nöjda då man nu fokuserar mer på lönsamhet än tidigare.
- Sportamore levererar återigen ett kvartal med tillväxt under lönsamhet. Bolaget genererar ett överskott i hemmamarknaden Sverige som nyttjas för att på ett balanserat sätt upprätthålla hög synlighet online i marknader utanför Sverige och samtidigt visa överskott i bolaget som helhet. Detta i enlighet med vårt fokus på tillväxt under lönsamhetsförbättring, säger Johan Ryding, VD på Sportamore.
Ă–ver 600 000 aktiva kunder
Tillväxten säger bolaget är en effekt av ett ökat antal aktiva kunder men också att kunderna köper mer. Under andra kvartalet ska antalet kunder ha växt med 25 000 jämfört med årets första kvartal och Sportamore har nu drygt 620 000 aktiva kunder.
Köpfrekvensen bland de aktiva kunderna sägs fortsätta öka. Ordervärdet har dock tagit en smäll jämfört med 2015.
- Genomsnittligt ordervärde har minskat jämfört med samma period föregående år, detta som en effekt dels av en högre returgrad i perioden och dels av att prissättningen i sommarrean varit mer aggressiv än under jämförelseperioden för att säkerställa rätt utgående lagervärden på vårens och sommarens varor, säger Johan Ryding.
Bruttomarginalen under perioden ska ha förbättrats och det sammanlagda resultatet (EBITDA) uppgick till 0,4 miljoner kronor. På hemmamarknaden Sverige ska man dock sett ett resultat på 3 miljoner kronor (EBITDA).